Vi bruger cookies og andre sporingsteknologier til at forbedre browsing-oplevelsen på vores hjemmeside, vise personaliseret indhold og målrettede annoncer, analysere trafikken på siden, og forstå hvor vores besøgende kommer fra. Hvis du vil vide mere, kan du læse vores cookie-politik. Du kan desuden læse vores privatlivspolitik, hvis du ønsker mere information. Ved at klikke ’accepter og luk’ giver du samtykke til, at vi bruger cookies og andre sporingsteknologier.

Nationalt fokus på COVID-19 medfører øget risiko for andre vira, infektionsmuligheder og angreb på virksomhedens systemer

17 marts 2020

For langt de fleste virksomheder er den normale hverdag vendt på hovedet, og Danmark bliver med god grund 'tæppebombet' med breaking news om udbruddet og udviklingen af COVID-19. Det er dog vigtigt, at vi også husker at opretholde et fornuftigt fokus på de kræfter, som kunne finde på at udnytte omvæltningen af vores hverdag.

Center for Cybersikkerhed advarer således virksomheder og myndigheder om, at cybertruslen i denne kritiske tid er meget høj, samt at virksomhederne og myndighederne er ekstra sårbare nu, hvor størstedelen af deres medarbejdere arbejder hjemmefra.

 

Vær opmærksom på phishing- og hackerangreb

Det er i særlige situationer som denne, at virksomheder og myndigheder skal være ekstra opmærksomme på phishing- og hackerangreb samt andre ulovligheder, der sker i ly af det ændrede fokus.

Man bør være ekstra opmærksom på fx phishingangreb skjult bag interessante links, der kan lede til kompromittering af virksomhedens systemer - herunder også ransomware. Der er derudover en øget risiko for CEO-fraud, da flere medarbejdere arbejder hjemmefra og måske ikke på vanligvis udfører interne kontroller. Konsekvensen ved DoS-angreb (Denial-of-Service) på virksomhedens/myndighedens systemer forværres desuden, da dette kan begrænse medarbejdernes mulighed for at arbejde hjemmefra.

Derudover kan den klassiske organisatoriske funktionsadskillelse komme under pres og midlertidigt blive sat ud af spil på grund af periodiske, tildelte ekstrarettigheder som følge af sygdom eller på grund af deling af adgangskoder til andres bruger-id. Og et øget tryk på levering og efterspørgsel kan risikere at presse indkøbere og sælgere ud i uetiske situationer for at få tingene til at lykkedes.

Mange internt opståede sikkerhedsbrud (fx bedrageri og tyveri) bliver desuden ofte initieret i særlige situationer, hvor der er øget fokus på andre områder.

Bliver du udsat for et angreb og får akut brug for hjælp, kan du kontakte en af BDO’s cyberrådgivere. Selv i denne særlige situation står vi til rådighed og klar til hjælpe med undersøgelse og udbedring.

Vi efterlever en kundeorienteret tilgang og følger i enhver henseende myndighedernes krav og forholdsregler. Vi ønsker, at alle kommer sikkert og godt igennem den næste tid.