Hverdagens helte

03 februar 2014

Dyrlægebranchen er under forandring. Der bliver færre, men større dyrlægeklinikker. Og en del af dem bliver i øjeblikket købt op af svenske kapitalfonde.

Det kunne man for nylig læse i dagbladet Børsen. Her kunne man også læse, at udviklingen skyldes, at omkring 90 % af de nyuddannede dyrlæger i dag er kvinder – mod tidligere 50/50 – og at færre kvinder end mænd ønsker at blive selvstændige.

En del af forklaringen på dette faktum kunne man samme dag finde i en artikel i dagbladet Nordvestnyt. Avisen bragte et lille fødselsdagsinterview med den mandlige indehaver af en lille lokal smedevirksomhed. Han forklarede med et glimt i øjet, at han kun har to sæt tøj: Arbejdstøj og sengetøj.
 
Til daglig ligger hans arbejdstid på 12 timer. Fra klokken 7 til 19. Og weekenden tilbringer han på kontoret, herunder på udregning af tilbud. Men smeden er ikke spor utilfreds med tilværelsen. Nærmere fornøjet.
 
Sådan er det at være selvstændig. Det kræver en kæmpe arbejdsindsats. Derfor er det ikke overraskende, at færre kvinder end mænd vælger at blive selvstændige.

Det betyder ikke, at der ikke findes eksempler på kvinder, der vælger at blive selvstændige. Endda kvinder med små børn. Dem har vi faktisk en del af blandt vores kunder, og vi beundrer dem. De overkommer det utroligste.
 
For det skal man som selvstændig. Som iværksætter. De gør det på grund af glæden ved at kunne bestemme over deres eget liv. Derfor skelner de heller ikke mellem arbejde og fritid. De kombinerer det.
 
Desværre har vi alt for få selvstændige. Vi synes, regeringen burde starte en reklamekampagne med fokus på nogle af hverdagens helte: De små selvstændige. En kampagne, der viser, at man godt kan være lykkelig, selvom man kun har to sæt tøj. Det vil kunne få flere til at prøve lykken.

Hvad mener du?

Følg debatten - og giv gerne din mening til kende i vores debatforum på LinkedIn: