Nye EU-krav om løngennemsigtighed

– hvad betyder det for virksomheder og offentlig sektor?

Fra juni 2026 træder EU’s direktiv om løngennemsigtighed i kraft. Det betyder, at der stilles krav til alle virksomheder – store som små –   om at være mere åbne om løn og synliggøre overfor medarbejdere hvilke kriterier der er løndannende. 

Direktivet om løngennemsigtighed har til formål at sikre lige løn for lige arbejde og reducere den kønsbestemte lønforskel, som findes i både Danmark og resten af EU. I Danmark ligger den gennemsnitlige lønforskel på ca. 13 %.


Hvad går direktivet ud på?

  • At sikre lige løn for lige arbejde.
  • At skabe klarhed om stillingsstrukturer – med kønsneutrale kriterier.
  • Medarbejdere får ret til at se lønniveauer og gennemsnit for deres jobkategori.
  • At man ikke må spørge om kandidaters tidligere løn ved rekruttering.  
  • Omvendt bevisbyrde – dvs. at arbejdsgiveren skal dokumentere, at lønforskellen skyldes objektive og kønsneutrale kriterier.



Kvinder på trappen i kontorbygning

Hvilken værdi skaber det for organisationer og virksomheder?

Løngennemsigtighedsdirektivet kan være med til at styrke tillid og medarbejdertilfredshed gennem større åbenhed om løn. Det giver jer som arbejdsgiver et bedre datagrundlag for retfærdige beslutninger ved lønforhandlinger og reducerer juridisk risiko ved at sikre compliance med ligelønsregler. Disse faktorer forbedrer virksomhedens omdømme og gør den mere attraktiv for nye talenter, samtidig med at det understøtter ESG-rapportering og social bæredygtighed. Samlet set bidrager det til en mere transparent, ansvarlig og konkurrencedygtig organisation.

Hvad stiller det af krav til virksomhederne?

  • Definér objektive kriterier for stillingsstrukturer.
  • Kortlæg jeres jobkategorier.
  • Vær klar til at håndtere anmodninger om lønoplysninger.
  • Sørg for gennemsigtighed i jobopslag/rekruttering (fx løninterval). 


Alle virksomheder forventes som udgangspunkt at være omfattet. For større virksomheder skal der desuden udarbejdes en redegørelse. Denne forventes at blive indfaset som følger: 

  • Virksomheder med 250+ ansatte: Årlig rapportering fra 2027
  • Virksomheder med 150–249 ansatte: Rapportering hvert tredje år fra 2027
  • Virksomheder med 100–149 ansatte: Rapportering hvert tredje år fra 2031
Mand der snakke med to ansatte

Hvad kan BDO hjælpe med?

BDO kan hjælpe jer i alle trin i processen fra udvikling af lønstruktur, identificering af objektive, kønsneutrale kriterier til lønpolitikker, håndtering af date og lønredegørelse samt juridisk bistand. Det er vores erfaring at processen kan tage længere tid end forventet. Derfor anbefaler vi, at I går i gang med de indledende faser allerede nu, så der også bliver tid til ledertræning inden den dag medarbejderne får adgang til lønoplysningerne.

BDO’s anbefaling til proces:


seperat grafikImage Caption

Download vores onepager og bliv klogere på EU's løngennemsigtighedsdirektiv

Kontakt os

Jeg ønsker at blive kontaktet af BDO Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, CVR-nr. 45719375 via e-mail og/eller telefon, og jeg er bekendt med, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med følgende privatlivspolitik (https://www.bdo.dk/da-dk/privatlivspolitik-databehandling), herunder videregivelse med henblik på at målrette vores markedsføring. Du bliver kun kontaktet én gang med henblik på bedst muligt at besvare din henvendelse.

Kontaktpersoner

Pernille Nielherdt Kjerulff, BDO

Pernille Nielherdt Kjerulff

Partner, Advisory
View bio