Strategisk analyse
Et faktabaseret og langsigtet grundlag, en klar strategisk retning og en konkret strategi kvalificerer ledelsens beslutninger og styrker virksomhedens handlekraft. Private virksomheder kan med fordel opnå indsigt og viden, der skærper strategiske prioriteringer og valg – også i markeder præget af konkurrence, forandringer i kundebehov og teknologisk udvikling.
Udbyttet af den strategiske analyse for vores kunder er:
- Status på deres nuværende strategi – hvis der er en strategi
- Identifikation af drivkræfter i omverden, der er centrale for organisationens strategiske situation og mulighedsrum
- Indsigt i deres interne kapabilitet: kompetencer, teknologi, finansielle ressourcer mv.
- Overblik over nuværende og ønsket fremtidig strategisk position i forhold til ”konkurrenter” og interessenter
Vores koncept for strategisk analyse omfatter analyse og dokumentation af:
- Resultater i nu-situationen – hvordan præsterer vi i dag
- Analyse af omverden ved brug af fx PESTEL modellen
- Analyse af interne kapabilitet og ressourcer
- Strategisk overblik f.eks. SWOT og identifikation af strategisk mulighedsrum
- Scenarier
Vi skaber størst mulig værdi for vores kunder ved:
- At arbejde hypotese- og potentialedrevet. Vi fokuserer på de områder, hvor det vurderes at analysens udbytte er størst – så vi undgår at vende hver sten og unødigt ressourcekrævende analyser.
- At organisationens ledelse og nøglemedarbejdere involveres løbende i arbejdet med strategi, så strategien er forankret.