/Employees/PNK.jpg)
Pernille Nielherdt Kjerulff
Er det overhovedet nødvendigt at beregne taksterne på madområdet for de ydelser, hvor der er fastsat en maksimal brugerbetaling? Det spørgsmål angående takstberegning hører vi i BDO ofte fra kommunerne.
Vores svar er ja. Det gælder ikke kun, fordi lovgivningen forpligter kommunerne til det, men også fordi det er muligt at opkræve mellemkommunal betaling, hvis taksten er dyrere end brugerbetalingen.
Når brugertaksterne skal beregnes korrekt, er der flere vigtige punkter, som kommunen skal være opmærksom på. Det gælder blandt andet:
Vi har stor erfaring med takstberegninger i kommunerne og kan hjælpe med at opbygge en takstmodel, der efterlever beregningsreglerne på området samt sikrer et korrekt økonomisk beregningsgrundlag.
Udtalelse fra Københavns Kommune:
”Når Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune har valgt at indgå i et konstruktivt udviklingssamarbejde med BDO om takstberegning på ældreområdet, har det været med et ønske om dels at sikre et korrekt økonomisk beregningsgrundlag, samt at sikre en professionel takstmodel, der efterlever beregningsreglerne på området.”
- Kristian Fred Jensen, Afdelingsleder, Afdeling for Økonomi
Kommunerne har mulighed for at tilbyde borgere i plejebolig/på plejecentre forskellige serviceydelser, fx vask af tøj, rengørings- og toiletartikler, vinduespolering osv. Kommunerne skal beregne brugertakster for disse serviceydelser.
Vi har screenet de kommunale takster for 2020 for serviceydelser, og vi ser meget store forskelle. Forskellene skyldes ikke kun forskel i serviceniveauet i forhold til indholdet i de enkelte serviceydelser.
Vores udvikling af takstmodel for serviceydelser for kommunerne består ofte af to spor:
Vores erfaring med udvikling af takstmodel sikrer, at kommunen får en beregningsmodel, der efterlever beregningsreglerne, som er nem at vedligeholde med nye data i forhold til at beregne ny takst, og som tager højde for eventuel indregning af over- og underskud.
Når vi gennemfører processen med at indsamle datagrundlaget, afdækkes der ofte fejl undervejs. Det kan fx være borgere, der får opkrævet betaling for vinduespolering både over husleje og via serviceydelser. Det kan være plejecentre, hvor driften af vaskeriet er en del af borgernes huslejen, samtidig med at borgerne bliver opkrævet for serviceydelsen. Vi har også afdækket det omvendte. Nemlig at plejecentret afholder udgiften til fx vinduespolering, imens borgerne ikke blev opkrævet betaling for serviceydelsen. Efter vores indsamlingsproces vil vi derfor ofte kunne give anbefalinger til konteringspraksis, som kan gøre datagrundlag til takstberegningerne lettere tilgængelige.
Vi er leverandør på alle seks delaftaler på SKI 17.11 (Management-support). Det betyder, at vi kan levere indtægtsoptimering, økonomi- og ressourcestyring, ESG-rådgivning og meget mere på konkurrencedygtige vilkår til det offentlige. Som SKI-leverandør lever vi op til en række kriterier inden for kvalitet, miljø og samfundsansvar.
Kontakt os og høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig i kraft af SKI-rammeaftalen.