Takstberegning

Vi har erfaring med takstberegning på ældreområdet samt social- og handicapområdet og kan hjælpe jer med at beregne de påkrævede takster

Vi har stor erfaring med takstberegning på ældreområdet samt social- og handicapområdet og hjælper kommuner med at opstillet beregningsmodeller, som er enkelte, gennemsigtige samt lette at anvende og opdatere. Modeller som kommunerne selv vil kunne benytte ved fremtidige beregninger, og som overholder reglerne på området.

Takstberegning for mad til ældre

Er det overhovedet nødvendigt at beregne taksterne på madområdet for de ydelser, hvor der er fastsat en maksimal brugerbetaling? Det spørgsmål angående takstberegning hører vi i BDO ofte fra kommunerne.

Vores svar er ja. Det gælder ikke kun, fordi lovgivningen forpligter kommunerne til det, men også fordi det er muligt at opkræve mellemkommunal betaling, hvis taksten er dyrere end brugerbetalingen.

Fritvalgstakster på madområdet

Såfremt kommunen benytter en godkendelsesordning på madservice til hjemmeboende borgere, skal kommunen sikre, at afregningsprisen til private fritvalgsleverandører justeres løbende, når kommunen bliver bekendt med, at omkostningerne ikke længere stemmer overens med afregningsprisen. 

Det følger desuden af ældreloven, at kommunen skal foretage efterberegning af afregningspriser løbende efter behov og mindst én gang årligt i forbindelse med aflæggelse af årsregnskab. Endvidere er der med ældreloven indført et efterbetalingskrav for afregningspriserne, hvor eventuelle forskelle mellem afregningspriser og faktiske omkostninger skal efterbetales, afhængigt af om de faktiske omkostninger har været lavere eller højere.

En eller to afregningspriser til private leverandører

På landsplan ses der en tendens til, at andelen af specialdiæter til ældre er stigende. Dette sker i takt med, at der kommer større fokus på ernæring i kommunerne og at der laves flere målrettede ernæringsindsatser.

Produktion af specialdiæter kan være både tidskrævende og dyrt for de kommunale køkkener, og dermed påvirke køkkenernes driftsøkonomi. BDO har erfaringstal fra kommunale produktionskøkkener der viser, at produktionsomkostningerne for en hovedret som specialdiæt er mellem 4 og 7 kr. højere en for en normal hovedret. BDO ser i mange kommuner, at de normale – og lettere producerbare – kosttyper i højere grad leveres af de private leverandører, mens mange borgere med behov for specialdiæter vælger det kommunale køkken som leverandør. En tendens der yderligere udfordrer driftsøkonomien i de kommunale køkkener.

Vi anbefaler, at kommunerne i stedet for én afregningspris uagtet kosttype, opererer med to afregningspriser – en for normalkost og en for specialkost.

Den stigende andel af diæter og dermed forøget produktionspris betyder, at afregningsprisen til de private leverandører stiger. Ved én afregningspris uanset kosttype, vil kommunerne afregne en højere afregningspris for alle portioner ved den private leverandør – også for normalkost – end ved to afregningspriser.


Mellemkommunale takster på madområdet

Mellemkommunale takster på madområdet

Vi har erfaringstal for kommunale takster for servicepakken mad på kommunale plejecentre. Tallene viser en forskel mellem brugertaksten og den reelle mellemkommunale takst på 0 til 1.900 kr. pr. måned pr. borger. Det betyder, at hvis kommunen har 10 borgere i plejebolig med betalingstilsagn fra en anden kommune, er der potentiale for mellemkommunal opkrævning på helt op til 228.000 kr. årligt. Er der tale om 20 borgere, vil beløbet være 456.000 kr. osv. Der er generel stor spredning i kommunerne på andelen af borgere i plejebolig med betalingstilsagn fra anden kommune. Vores erfaring, når vi hjælper kommuner med korrekt opkrævning af mellemkommunal betaling, er, at andelen kan svinge fra 2 til 11 %. Vores erfaringstal for madservice til hjemmeboende borgere viser en forskel i brugertaksten og den reelle mellemkommunale takst på 0-22 kr. pr. hovedret inkl. levering. Det betyder, at hvis kommunen har 10 borgere i ældrebolig med betalingstilsagn fra anden kommune, og de gennemsnitligt får leveret fem hovedretter om ugen, er der potentiale for mellemkommunal opkrævning på helt op til 57.000 kr. om året. Er der tale om 50 borgere, er beløbet på 286.000 kr. osv.
Har I styr på taksterne for serviceydelser på jeres plejecentre?

Takstberegning for serviceydelser på jeres plejecentre eller botilbud?

Kommunerne har mulighed for at tilbyde borgere i plejebolig, på plejecentre og øvrige botilbud forskellige serviceydelser. Det kan blandt andet være vask af tøj, rengørings- og toiletartikler og vinduespolering. Kommunerne skal beregne brugertakster for disse serviceydelser. Takstfastsættelse skal ske med udgangspunkt i det omkostningsbaserede regnskab i året forud for takstfastsættelsen. Kommunen skal sikre, at et eventuelt overskud indregnes som en reduktion af taksten senest to år efter det år, hvor overskuddet er opstået. Et eventuelt underskud kan indregnes som en hel eller delvis forøgelse af taksten. Det er derfor vigtigt, at kommunen hvert år sikrer, at taksterne afspejler de faktiske omkostninger. Det er ikke i nogen kommunes interesse at ende med en sag i medierne, fordi der er blevet opkrævet en for høj brugerbetaling. Vi ser store forskelle i brugertaksterne for de kommunale serviceydelser. Forskellene skyldes ikke kun forskel i serviceniveauet i forhold til indholdet i de enkelte serviceydelser.

Når brugertaksterne skal beregnes korrekt, er der flere vigtige punkter, som kommunen skal være opmærksom på. Det gælder blandt andet:

  • Personaleløn må ikke indregnes i taksten for de ydelser, der ydes efter servicelovens § 83, stk. 1 eller efter servicelovens § 84, hvis borgeren samtidig modtager hjælp efter §§ 86 eller 87 i barnets lov eller efter §§ 96 eller 100 i lov om social service. Det fremgår af § 2 i Bekendtgørelse om betaling for generelle tilbud og for tilbud om personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 79, 83 og 84 (BEK nr. 1481 af 05/12/2023). Benytter kommunen fx. et eksternt vaskeri til vask af tøj og linned, skal afregningsprisen til vaskeriet kunne opdeles, så kommunen sikrer, at personaleløn ikke indgår i takstberegningen. 
  • I beregningsgrundlaget for brugertaksterne for ydelser efter servicelovens § 79, 83 og 84 skal der medtages betalt moms. Dermed skal beregningsgrundlaget være inklusiv afholdte momsudgifter (”= bruttoregnskabsrapport”).
  • Et eventuel overskud skal indregnes, mens et eventuel underskud kan indregnes.
  • Kommunen skal sikre, at de udgifter, der medtages i takstberegningen, ikke også indgår i borgernes husleje.
  • Der kan være forskel på, hvordan vask af tøj og linned foregår på de enkelte plejecentre og botilbud i samme kommune. Beregningerne af taksterne for vask skal tage højde for eventuelle forskelle – om vask foregår i egen bolig eller i plejecentrets fælles vaskeri, om fællesvaskeri er en del af beboernes husleje, om man benytter et eksternt vaskeri, om vask af dyner er inkluderet mv.
  • Kommunen skaI være opmærksomme på, at flere af produkterne, der indgår i beregningerne, kan være indkøbt både til beboernes servicepakker og til den kommunale drift, og at alene beboerandelen skal indgå i takstberegningen Bruttobeløbet skal derfor fordeles ud fra en fordelingsnøgle, så kun nettobeløbet medtages i taksten.

Vi har stor erfaring med takstberegninger i kommunerne og kan hjælpe med at opbygge beregningsmodeller i Excel, der efterlever beregningsreglerne på området. Modellernes opbygning vil være brugervenlig og gennemskuelig, så I selv efterfølgende vil kunne stå for den årlige opdatering af modellen og dermed for den årlige beregning af takster for serviceydelserne.



Udtalelse fra Københavns Kommune:

”Når Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune har valgt at indgå i et konstruktivt udviklingssamarbejde med BDO om takstberegning på ældreområdet, har det været med et ønske om dels at sikre et korrekt økonomisk beregningsgrundlag, samt at sikre en professionel takstmodel, der efterlever beregningsreglerne på området.”

-  Kristian Fred Jensen, Afdelingsleder, Afdeling for Økonomi

Case eksempel: Takster for serviceydelser på plejecentre

Kommunerne har mulighed for at tilbyde borgere i plejebolig/på plejecentre forskellige serviceydelser, fx vask af tøj, rengørings- og toiletartikler, vinduespolering osv. Kommunerne skal beregne brugertakster for disse serviceydelser.

Vi har screenet de kommunale takster for 2020 for serviceydelser, og vi ser meget store forskelle.  Forskellene skyldes ikke kun forskel i serviceniveauet i forhold til indholdet i de enkelte serviceydelser.

Vores udvikling af takstmodel for serviceydelser for kommunerne består ofte af to spor:

Case study


Vores erfaring med udvikling af takstmodel sikrer, at kommunen får en beregningsmodel, der efterlever beregningsreglerne, som er nem at vedligeholde med nye data i forhold til at beregne ny takst, og som tager højde for eventuel indregning af over- og underskud.

Når vi gennemfører processen med at indsamle datagrundlaget, afdækkes der ofte fejl undervejs. Det kan fx være borgere, der får opkrævet betaling for vinduespolering både over husleje og via serviceydelser. Det kan være plejecentre, hvor driften af vaskeriet er en del af borgernes huslejen, samtidig med at borgerne bliver opkrævet for serviceydelsen. Vi har også afdækket det omvendte. Nemlig at plejecentret afholder udgiften til fx udvendig vinduespolering, imens borgerne ikke blev opkrævet betaling for serviceydelsen. Efter vores indsamlingsproces vil vi derfor ofte kunne give anbefalinger til konteringspraksis, som kan gøre datagrundlag til takstberegningerne lettere tilgængelige.


Kontaktpersoner

Pernille Nielherdt Kjerulff, BDO

Pernille Nielherdt Kjerulff

Partner, Advisory
View bio



Vi er leverandør på alle seks delaftaler på SKI 17.11 (Management-support). Det betyder, at vi kan levere indtægtsoptimering, økonomi- og ressourcestyring, ESG-rådgivning og meget mere på konkurrencedygtige vilkår til det offentlige. Som SKI-leverandør lever vi op til en række kriterier inden for kvalitet, miljø og samfundsansvar.

Kontakt os og høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig i kraft af SKI-rammeaftalen.