Overblik og sund økonomi på mad- og måltidsområdet

En grundig analyse af mad- og måltidsområdet giver overblik over, om driften fungerer optimalt, og hvilke økonomiske konsekvenser eventuelle ændringer kan have. Vi leverer analyser, der skaber et solidt grundlag for at vurdere, om opgaverne kan løses mere effektivt i fremtiden.

Vi udfører både brede analyser af hele området og mere målrettede analyser, der fokuserer på specifikke målepunkter. I vores analyser ser vi blandt andet på:

  • Hvilke konsekvenser har forskellige mulige scenarier for økonomi og drift?
  • Er serviceniveauet tydeligt?
  • Er produktionskapacitet og ressourcer udnyttet?
  • Er der balance imellem udgifter til løn og råvarer?
  • Er alle udgifter fordelt rigtigt?
  • Beregning af takster for servicepakke og madservice
Laks og grønsager

Er jeres kommunale køkkenorganisation klar til fremtiden?

Stigningen i antallet af ældre varierer markant mellem kommunerne. Det viser tal fra Danmarks Statistiks fremskrivning af befolkningstallet. Data fra Danmarks Statistiks statistikbank tabel FRKM125, som er en befolkningsfremskrivning fra 2025 opdelt efter kommune og alder, viser et samlet tal for befolkningsfremskrivningen for gruppen på 80 år og derover.

Data viser at:

  • I 2035 vil der være 37 procent flere ældre i befolkningen end i dag, svarende til 127.664 flere ældre.
  • Der er store forskelle mellem de enkelte kommuner, og dermed hvor mange flere ældre borgere, som kommunerne skal kunne rumme i hjemmeplejen og på plejehjem. Flere end 50 kommuner vil frem mod 2035 have mere 37 procent flere ældre borgere end i dag.
  • I 2025 er der på landsplan allerede 6 procent flere 80+-årige end i 2024, en stigning på 19.463 personer.


Centrale udfordringer i kommunerne som følge af øget antal ældre vil betyde:

  • Større pres på kommunernes madlevering til hjemmeboende borgere
  • Eventuel kommunal plejeboligplan der betyder flere plejeboliger og dermed flere borger i madordningen
  • Manglende kapacitet i nuværende køkken organisation
  • Økonomiske begrænsninger og krav om effektiv drift
  • Overgang mellem regioner og kommuner som følge af sundhedsreformen


Øvrige krav til den kommunale forplejningsorganisation kan være:

  • Krav fra omverden fx i forhold øget indsats mod underernæring og til klima og bæredygtighed
  • Krav fra borgerne fx ændringer i madkultur, øgede forventninger til kvalitet, ernæring og valgfrihed


Vi kan kortlægge, analysere og optimere jeres køkkenorganisation, så I er klar til fremtidens krav – med fokus på økonomi, kapacitet, organisering og bæredygtighed. Et godt grundlag for at træffe beslutning om, hvordan forplejningen af kommunens ældre i eget hjem og på plejecentre skal foregå fremadrettet:

  • Er den nuværende køkkenorganisation fremtidssikret?
  • Hvordan tilpasser kommunen sig den demografiske udvikling?
  • Skal kommunen centralisere, decentralisere – eller noget helt tredje?
  • Hvordan kobler man klimamål og bæredygtighed med madproduktion?
  • Hvad koster det – og hvad kan kommunen spare?

Vi kan foretage en screening (”fremtidstjek”) af kommunens forplejningsområde med det formål at indsamle og kortlægge data omkring organisering, kapacitet og økonomi. 

Data analyseres med henblik på at identificere potentialer og hindringer i forhold til kommunens demografiske udvikling samt øvrige krav og forventninger til fremtidens forplejning af ældre. Screeningen resulterer i overblik over nuværende drift og økonomi og fremtidigt kapacitetsbehov samt anbefalinger til den videre proces.


Med udgangspunkt i screeningen opstilles der scenarier for den fremtidige forplejning. Det enkelte scenarie beskrives i forhold til fx:

  • Produktionssteder (centralisering, decentralisering, hybrid, udbud)
  • Produktions- og pakkeform ved de enkelte produktionssteder
  • Fordeling af opgaver på forplejningsområdet, herunder snitflade til plejepersonale
  • Overordnet tilrettelæggelse af distributionsopgaven
  • Forarbejdningsgrader af kostkomponenterne ved levering (mulighed for sansestimulering og rehabilitering)

Vi laver efterfølgende en beregning af de drifts- og anlægsøkonomiske konsekvenser samt en overordnet belysning af fordele og ulemper ved hvert scenarie.

På baggrund af ovenstående anbefaler vi, hvilket scenarie kommunen skal vælge for at sikre den fremtidig forplejning samt implementeringsplan.


buffet

Budgetanalyse på mad- og måltidsområdet – Har kommunen behov for at tænke anderledes?

I mange kommuner er økonomien under pres. Vi kan hjælpe med at identificere effektiviseringsmuligheder på mad- og måltidsområdet, så der skabes rum til omprioriteringer, håndtering af faldende bevillinger eller stigende opgavemængde.

Vi kan i samarbejde med kommunen opstille og beregne konsekvenserne af forskellige scenarier for mad- og måltidsområdet. Scenarierne kan eksempelvis omfatte:

  • Udviklingsmuligheder af køkkendriften i form af en mere effektiv produktion og arbejdstilrettelæggelse, og dermed en bedre kapacitetsudnyttelse og bedre udnyttelse af medarbejderressourcerne
  • Harmonisering og sammenlægning af madproduktion, eventuel ved inddragelse af hele eller dele af kommunens portefølje af madproduktion (ældre-, skole- og daginstitutionsområdet samt kantineordninger, kulturhuse og idrætscentre osv.) med henblik på at opnå en højere grad af stordriftsfordele

Budgetanalysen omfatter både vurdering af de økonomiske effekter af forskellige initiativer og en overordnet analyse af konsekvenser for brugeroplevelse, serviceniveau, ernæring, kvalitet, tværfagligt samarbejde, arbejdsmiljø m.m.


Kortlægning af ernæringsområdet i kommunen – til gavn for borgerne og kommunens økonomi

Tal fra Sundhedsstyrelsen viser, at op mod 60 procent af ældre danske borgere er i risiko for underernæring. Ældreminister Mette Kierkgaard vil derfor - parallelt med indførelsen af helhedsplejen - styrke indsatsen mod fejl- og underernæring. Underernæring koster samfundet mange penge og en bedre ernæringstilstand hos borgerne vil medføre forbedret livskvalitet og funktionsevne og dermed en bedre økonomi for kommunen.

Ifølge rapporten “Samfundsøkonomiske konsekvenser af underernæring i Danmark” fra Menon Economics (december 2024) udgjorde meromkostninger i sundhedsvæsenet som følge af underernæring 14,5 mia. kr. i 2024. Heraf skønnes 10,4 mia. kr. at være på sygehusene, mens underernæring i plejehjem og hjemmepleje medførte henholdsvis 2,7 og 1,4 mia. kr. Omfanget og konsekvenserne forventes at vokse i takt med demografiske ændringer.


Rapporten viser at:

  • 45 % af danske plejehjemsbeboere har underernæring
  • 9 % af ældre hjemmeboende over 60 år har underernæring
  • 30 % af modtagerne af hjemmepleje har underernæring
  • 40 % af indlagte patienter over 18 år har underernæring


Vi kan hjælpe med at skabe indsigt i kommunens samlede ernæringsindsats på tværs af faggrupper og optimere indsatsen gennem et tværfagligt samarbejde mellem kostfaglige, plejefaglige/pædagogiske medarbejdere, ergoterapeuter, fysioterapeuter, tandlæger med videre. Et godt tværfagligt samarbejde er afgørende for at sikre, at målgruppens ernæring bliver optimeret.

Ud over øget livskvalitet for borgerne kan kommunen opnå økonomiske gevinster gennem færre genindlæggelser, mindre plejetyngde og mindre madspild, hvilket frigør ressourcer og personale inden for ældreområdet.

Vi kan foretage en kortlægning af kommunens ernæringsområde for at identificere potentialer og udfordringer i den nuværende indsats – herunder at afdække konkrete omkostninger. På baggrund af kortlægningen kan vi anbefale og afprøve fremadrettede indsatser på udvalgte områder eller institutioner, suppleret med før- og eftermålinger af relevante parametre, som indgår i den efterfølgende opsamling og evaluering.

Udbud og kontrolbud

Vi tilbyder at bistå ved udarbejdelse af udbudsmateriale eller gennemføre kontrolbud for den kommunale leverandør.

  • Hvordan sikres at de rette leverandører afgiver et tilbud, der opfylder kravene i udbudsmaterialet?
  • Hvordan sikres udbudsprocessen?
  • Hvordan kan den kommunale leverandør optimere driften og dermed opnå mere konkurrencedygtige priser?
  • Hvordan sikres at den kommunale leverandør afgiver et kontrolbud, der opfylder kravene i udbudsmaterialet


Nyt køkken

Vi tilbyder rådgivning ved ny- og ombygning af køkkener. Rådgivningen kan omfatte beregning af kapacitet, indretning og flow.


Kontaktpersoner

Pernille Nielherdt Kjerulff, BDO

Pernille Nielherdt Kjerulff

Partner, Advisory
View bio



Vi er leverandør på alle seks delaftaler på SKI 17.11 (Management-support). Det betyder, at vi kan levere indtægtsoptimering, økonomi- og ressourcestyring, ESG-rådgivning og meget mere på konkurrencedygtige vilkår til det offentlige. Som SKI-leverandør lever vi op til en række kriterier inden for kvalitet, miljø og samfundsansvar.

Kontakt os og høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig i kraft af SKI-rammeaftalen.