Ændringer i Vandsektorloven
Ændringer i Vandsektorloven
16. maj 2024 vedtog Folketinget et lovforslag indeholdende en række ændringer af vandsektorloven. Ved vedtagelsen af lovændringen indføres et styrket statsligt økonomisk tilsyn.
Loven trådte i kraft 1. juli 2024 med undtagelse af enkelte elementer, der træder i kraft 1. januar 2025.
Her er nævnt nogle af de væsentlige ændringer for vandsektoren som følge heraf.
Vandtilsynets afgørelser og navne på selskaber, der overtræder vandsektorloven eller regler udstedt i relation hertil, skal offentliggøres på Vandsektortilsynets hjemmeside. Desuden skal kommunalbestyrelsen i den eller de kommuner, der godkender vandselskabets bidrag og takster, orienteres i tilfælde, hvor vandselskabet har indregnet udgifter bidrag og takster, som Vandsektortilsynet ikke mener kan indregnes.
Med virkning fra 1. juli 2024 skal den årlige indberetning vedrørende vandselskabers tilknyttede virksomhed indeholde en oversigt over det enkelte vandselskabs tilknyttede virksomheder i tillæg til revisorerklæringen. Har vandselskabet ikke tilknyttede virksomhed, skal der i stedet indsendes en meddelelse til Vandsektortilsynet herom. Fristen for indsendelse af den årlige indberetning er desuden ændret til 1. juli i stedet for 1. maj, som tidligere har været tilfældet.
Bekendtgørelsen om vandselskabers deltagelse i tilknyttet virksomhed vil desuden fremover indeholde bestemmelse om offentliggørelse af afgørelser foretaget af Vandsektortilsynet efter vandsektorlovens § 18, stk. 4 samt orientering af kommunalbestyrelsen om sådanne afgørelser. Offentliggørelse heraf skal fremover ske på Vandsektortilsynets hjemmeside, og der skal samtidig ske oplysning heraf til kommunalbestyrelsen i den eller de kommuner, som godkender det specifikke vandselskabs bidrag og takster.
Der skal ligeledes ske offentliggørelse samt oplysning til kommunalbestyrelse i de tilfælde, hvor en afgørelse påklages eller indbringes for domstolene. Det samme gør sig gældende i de tilfælde, hvor en afgørelse ændres.
Bekendtgørelsen om markedsmæssighed af vandselskabers aftaler og om vandselskabers koncern- og interesseforbundne parter er trådt i kraft 1. juli 2024. Heri stilles der krav om, at der skal foreligge dokumentation for, hvorledes priser og vilkår for væsentlige aftaler er fastsat. Denne dokumentation skal foreligge i skriftlig form på tidspunktet, hvor aftalen indgås, og skal som minimum indeholde:
Ovenstående dokumentation skal foreligge fem år fra udgangen af de regnskabsår, hvori aftalen er udløbet.
Vandsektortilsynet skal i sit tilsyn af ovenstående aftaler følge den af vandselskabet valgte metode, så længe der er tale om en anerkendt metode. I tilfælde, hvor vandselskabet ikke kan dokumentere et tilstrækkeligt grundlag for, at prisen kan fastsættes ud fra en anerkendt metode, kan Vandsektortilsynet i stedet anvende skønsmæssig fastsættelse af prisen. Desuden har Vandsektortilsynet mulighed for at fastsætte prisen til kr. 0 i tilfælde, hvor dokumentationen er mangelfuld i en sådan grad, at der kan opstå tvivl om, hvorvidt der er indgået en aftale, modtaget en ydelse/modydelse, eller hvad modydelsen består i.
Der skal ske årlig indberetning til Vandsektortilsynet med frist 1. juli. Denne indberetning skal indeholde to oversigter over henholdsvis aftaler indgået med koncernforbundne parter eller andre interesseforbundne parter samt aftaler vedrørende anlægsprojekter og øvrige væsentlige aftaler. Sidstnævnte aftaler skal alene fremsendes, hvis den samlede kontraktsum udgør kr. 300.000 eller derover.
Bekendtgørelsen indeholder ligeledes bestemmelser vedrørende offentliggørelse af afgørelser efter vandsektorlovens § 18, stk. 7 og 8 foretaget af Vandsektortilsynet samt orientering af kommunalbestyrelsen af disse afgørelser. Offentliggørelse af afgørelser samt eventuelle ændringer heri skal ske på samme måder, som nævnt i afsnit med tilsyn af tilknyttet virksomhed.
I bekendtgørelsen er koncernforbundne parter defineret som juridiske personer, hvor samme kreds af selskabsdeltagere har bestemmende indflydelse eller har fælles ledelse. For førstnævnte gælder det, at samme kreds direkte eller indirekte ejer mere end 50 pct. af den samlede kapital eller råder over mere end 50 pct. af stemmerne. For sidstnævnte gælder det, at det er den samme ledelse, eller at der er væsentligt personsammenfald mellem ledelsen i selskaberne.
Interesseforbundne kan derimod være både juridiske eller fysiske personer. Ved juridiske personer er der tale om helt eller delvist - eller direkte eller indirekte ejerskab af vandselskabet eller samme ejerkreds samt hvis medlem af ledelse eller nærtstående. For fysiske personer gælder det medlemmer af vandselskabets ledelse eller nærtstående til et medlem af selskabets ledelse.
Loven trådte i kraft 1. juli 2024 med undtagelse af enkelte elementer, der træder i kraft 1. januar 2025.
Her er nævnt nogle af de væsentlige ændringer for vandsektoren som følge heraf.
Vandsektortilsynets virksomhed
Forsyningssekretariatet har ændret navn til Vandsektortilsynet, og bekendtgørelse om Vandsektortilsynets virksomhed trådte i kraft 1. juli 2024. Heri er det bestemt, at Vandsektortilsynets arbejdsplan skal redegøre for planlagte aktiviteter for det førstkommende år samt de forventede aktiviteter for de to efterfølgende år. Arbejdsplan for det kommende kalenderår offentliggøres på Vandsektortilsynets hjemmeside inden årets udgang.Vandtilsynets afgørelser og navne på selskaber, der overtræder vandsektorloven eller regler udstedt i relation hertil, skal offentliggøres på Vandsektortilsynets hjemmeside. Desuden skal kommunalbestyrelsen i den eller de kommuner, der godkender vandselskabets bidrag og takster, orienteres i tilfælde, hvor vandselskabet har indregnet udgifter bidrag og takster, som Vandsektortilsynet ikke mener kan indregnes.
Tilsyn med tilknyttet virksomhed
Med virkning fra 1. juli 2024 skal den årlige indberetning vedrørende vandselskabers tilknyttede virksomhed indeholde en oversigt over det enkelte vandselskabs tilknyttede virksomheder i tillæg til revisorerklæringen. Har vandselskabet ikke tilknyttede virksomhed, skal der i stedet indsendes en meddelelse til Vandsektortilsynet herom. Fristen for indsendelse af den årlige indberetning er desuden ændret til 1. juli i stedet for 1. maj, som tidligere har været tilfældet. Bekendtgørelsen om vandselskabers deltagelse i tilknyttet virksomhed vil desuden fremover indeholde bestemmelse om offentliggørelse af afgørelser foretaget af Vandsektortilsynet efter vandsektorlovens § 18, stk. 4 samt orientering af kommunalbestyrelsen om sådanne afgørelser. Offentliggørelse heraf skal fremover ske på Vandsektortilsynets hjemmeside, og der skal samtidig ske oplysning heraf til kommunalbestyrelsen i den eller de kommuner, som godkender det specifikke vandselskabs bidrag og takster.
Der skal ligeledes ske offentliggørelse samt oplysning til kommunalbestyrelse i de tilfælde, hvor en afgørelse påklages eller indbringes for domstolene. Det samme gør sig gældende i de tilfælde, hvor en afgørelse ændres.
Tilsyn med aftaler (markedsmæssighed)
Bekendtgørelsen om markedsmæssighed af vandselskabers aftaler og om vandselskabers koncern- og interesseforbundne parter er trådt i kraft 1. juli 2024. Heri stilles der krav om, at der skal foreligge dokumentation for, hvorledes priser og vilkår for væsentlige aftaler er fastsat. Denne dokumentation skal foreligge i skriftlig form på tidspunktet, hvor aftalen indgås, og skal som minimum indeholde:
- En kopi af aftalen,
- den anvendte prisfastsættelsesmetode og begrundelse for valg heraf, og
- dokumentation for, at aftalevilkår er i overensstemmelse med den valgte metode.
Ovenstående dokumentation skal foreligge fem år fra udgangen af de regnskabsår, hvori aftalen er udløbet.
Vandsektortilsynet skal i sit tilsyn af ovenstående aftaler følge den af vandselskabet valgte metode, så længe der er tale om en anerkendt metode. I tilfælde, hvor vandselskabet ikke kan dokumentere et tilstrækkeligt grundlag for, at prisen kan fastsættes ud fra en anerkendt metode, kan Vandsektortilsynet i stedet anvende skønsmæssig fastsættelse af prisen. Desuden har Vandsektortilsynet mulighed for at fastsætte prisen til kr. 0 i tilfælde, hvor dokumentationen er mangelfuld i en sådan grad, at der kan opstå tvivl om, hvorvidt der er indgået en aftale, modtaget en ydelse/modydelse, eller hvad modydelsen består i.
Der skal ske årlig indberetning til Vandsektortilsynet med frist 1. juli. Denne indberetning skal indeholde to oversigter over henholdsvis aftaler indgået med koncernforbundne parter eller andre interesseforbundne parter samt aftaler vedrørende anlægsprojekter og øvrige væsentlige aftaler. Sidstnævnte aftaler skal alene fremsendes, hvis den samlede kontraktsum udgør kr. 300.000 eller derover.
Bekendtgørelsen indeholder ligeledes bestemmelser vedrørende offentliggørelse af afgørelser efter vandsektorlovens § 18, stk. 7 og 8 foretaget af Vandsektortilsynet samt orientering af kommunalbestyrelsen af disse afgørelser. Offentliggørelse af afgørelser samt eventuelle ændringer heri skal ske på samme måder, som nævnt i afsnit med tilsyn af tilknyttet virksomhed.
Koncern- og interesseforbundne personer
I bekendtgørelsen er koncernforbundne parter defineret som juridiske personer, hvor samme kreds af selskabsdeltagere har bestemmende indflydelse eller har fælles ledelse. For førstnævnte gælder det, at samme kreds direkte eller indirekte ejer mere end 50 pct. af den samlede kapital eller råder over mere end 50 pct. af stemmerne. For sidstnævnte gælder det, at det er den samme ledelse, eller at der er væsentligt personsammenfald mellem ledelsen i selskaberne. Interesseforbundne kan derimod være både juridiske eller fysiske personer. Ved juridiske personer er der tale om helt eller delvist - eller direkte eller indirekte ejerskab af vandselskabet eller samme ejerkreds samt hvis medlem af ledelse eller nærtstående. For fysiske personer gælder det medlemmer af vandselskabets ledelse eller nærtstående til et medlem af selskabets ledelse.