Bekymrende skolefravær: Vi ved, hvad der virker - og hvad der får det til at gå galt


DR’s dokumentar om skolens tabte børn har sat bekymrende skolefravær på den landsdækkende dagsorden – men hos os har det fyldt i vores arbejde længe. 

Vi samarbejder med kommuner om de børn og unge, der af forskellige årsager har svært ved at komme i skole. Gennem vores analyser af en lang række skolevægringssager har vi identificeret tydelige mønstre, så vi kan se, hvad der – og hvad der får udfordringerne til at eskalere. 


Når det lykkedes

Hos BDO har vi skabt erfaring, der viser at tidlig handling og et helhedsorienteret blik er afgørende. Når alle aktører arbejder sammen, og barnets perspektiv inddrages kontinuerligt, kan man skabe stærke resultater. 
 
De vigtigste kendetegn for en succesfuld indsats er:
  • Tidlig og helhedsorienteret indsats med barnets perspektiv i centrum.
  • Inkluderende læringsmiljøer, hvor alle børn får mulighed for at deltage – bl.a. gennem differentieret undervisning og ekstra støtte med to voksne i klassen.
  • Systematiske handleplaner med tydelige mål og løbende evaluering.
  • Tæt og respektfuldt samarbejde med forældre – allerede ved den første bekymring, også selvom skolen ikke selv oplever den samme bekymring.
  •  Fagprofessionelle, der reflekterer over egen praksis og er åbne for justeringer.
 

Når det går galt

Når skolefraværet udvikler sig negativt, er der ofte fællesnævnere, som vi hos BDO genkender fra mange sager:
  • For sen reaktion på mistrivsel og manglende inddragelse af forældre.
  • Uklare eller manglende handleplaner, der skaber utryghed og forvirring.
  • For ensidigt fokus på barnet frem for også at arbejde med læringsmiljøet omkring barnet.
  • Manglende inddragelse af barnets perspektiv i beslutningerne.
  • Uens dokumentationspraksis og svagt tværfagligt samarbejde.
  • Overdrevent fokus på diagnoser, som kan skygge for en bredere indsats.
 
Hos BDO Advisory arbejder vi hver dag for at styrke området, understøtter inklusion og sikrer, at børn og unge får de bedste muligheder for at trives og deltage i fællesskabet. 
Vi ved, hvad der virker. Udfordringen er ikke manglen på viden, men på systematik, arbejdsgange og modet til at reflektere over vores egen praksis. 

Vores rolle er at hjælpe kommunerne med at omsætte denne viden til konkrete handlinger, der gør en forskel i hverdagen - for både børn, forældre og fagprofessionelle. 

Læs mere om vores arbejde her