Kommuner landet over oplever mangel på tandlæger, længere ventelister og stigende udgifter – ligesom budgetterne er pressede. Faktisk er de samlede udgifter til kommunal tandpleje på landsplan steget med over 27% de seneste år fra 2020 til 2024. Der er flere årsager til den aktuelle situation. Tandlægeforeningen peger bl.a. på, at især udvidelsen af gratis tandpleje til de 18-21-årige har skubbet til udviklingen. En tendens vi i BDO også ser i vores analyser og snakke med kommunerne.
Flere patienter med nye behov
Udvidelsen af gratis kommunal tandpleje til de 18–21-årige har ikke blot øget det totale antal patienter i den kommunale tandpleje – den har også introduceret en ny målgruppe med andre behov, vaner og forventninger. Hvor børne- og ungetandplejen typisk fokuserer på forebyggelse og basale behandlinger, kræver den nye gruppe i højere grad mere komplekse indgreb såsom fx fjernelse af visdomstænder.Det stiller nye krav til både faglighed og organisering. Således betyder den øgede efterspørgsel, at kapaciteten i den kommunale tandpleje flere steder er under pres – især i lyset af at rekruttering af tandlæger allerede er en udfordring flere steder. Derfor står flere kommuner over for nødvendige både faglige og organisatoriske tilpasninger i de kommende år.
Derudover opleves det, at den udvidede målgruppe udfordrer tandplejens økonomi, da de 18-21-årige ofte kræver mere ressourcekrævende behandlingsforløb involverende fordyrende specialistkompetencer. En udfordrende udvikling, da tandplejens økonomi i forvejen presses af øgede forventninger til fx hurtig tandregulering og/eller mulighed for frit-valg hos børn og unge.
Hvordan kan kommuner tilpasse sig?
Det er BDO’s erfaring, at længere ventetider som følge af forøget efterspørgsel eller rekrutteringsvanskeligheder har medført, at flere kommuner i højere grad benytter driftsmodeller, som inkluderer eksterne leverandører i form af privatpraktiserende (special)tandlæger for at imødekomme behovsudviklingen. Denne forskydning fra egne klinikker til eksterne leverandører, hvad enten den er midlertidig eller permanent, stiller nye krav til styring, koordinering og organisering af tandplejeindsatsen. Det gælder især i kommuner, hvor efterspørgsel samtidigt stiger inden for special-, social- og omsorgstandplejen – og hvor udgifterne følger med. I enkelte kommuner har man forsøgt at vende udviklingen og løse flere tandplejeopgaver i egne klinikker via rekruttering af tandlæger – men dette forudsætter, at kommunen har mulighed for at rekruttere.Vi har de seneste år rådgivet flere kommuner om organisering og styring af tandplejen. I en involverende og gennemsigtig analyseproces med kommunens økonomi- og fagforvaltning – herunder med overtandlægen og tandplejefaglige medarbejdere – tilbyder vi sammen med kommuner at skabe overblik over tandplejens nuværende økonomi, styring og drift. Med afsæt i en grundig analyse udarbejder vi i dialog med lokalt tandfagligt personale og beslutningstagere konkrete, handlingsanvisende anbefalinger til en styrket og mere fremtidssikret driftsmodel for tandpleje.
Én størrelse passer ikke til alle
I vores samarbejder med kommuner har vi observeret forskellige driftsmodeller med hver sine fordele og ulemper; fra rent kommunale klinikker, fuldt udliciteret tandpleje, hybrider heraf og tværkommunale samarbejder (fx §60 selskaber). Ligeledes har kommuner vidt forskellige lokale rammevilkår, hvad angår bl.a. rekruttering og demografi.Derfor er det vores erfaring, at den rette fremtidige styringsmodel skal tilpasses – og er afhængig af – den enkelte kommunes lokale driftsmæssige forhold og vilkår. De lokale forhold og vilkår kan dog med fordel kombineres med inspiration fra andre kommuner, således den fremtidige styringsmodel baseres på et så kvalificeret og nuanceret grundlag som muligt.
Du kan læse videre om vores arbejde med kommunal tandpleje i denne artikel.
Skal vi uddybe?
Kontakt os for at høre mere om vores erfaringer med analyser af tandplejen. Vi tager gerne en uforpligtigende snak om mulighederne hos netop jer.Tag fat i Jonas Kjærgaard Thodsen (jot@bdo.dk), Frank Haldager (frh@bdo.dk) eller Mads Duus (maduu@bdo.dk) for at blive klogere på, hvordan BDO kan hjælpe med at analysere og styrke jeres tandpleje.