Moms på fitness


Published: 
Nye regler kan udløse reguleringsfradrag for investeringsgoder. Fra 1. januar 2026 blev der indført nye momsregler for holdundervisning inden for blandt andet fitness, motion, yoga og dans.

De nye regler betyder, at kommercielle udbydere af disse aktiviteter som udgangspunkt skal opkræve moms af undervisning til deltagere på 30 år og derover. Baggrunden for ændringen er en tilpasning af de danske regler til EU-retten.

For mange fitnesscentre medfører regelændringen, at en del af deres hidtidige momsfritagne omsætning erblevetmomspligtig. Dermed ændres også grund-lagetfor opgørelse af den delvise fradragsret for moms.
Højere delvis fradragsprocent.
 

Højere delvis fradragsprocent

Fitnesscentre har ofte både momspligtige og momsfritagne aktiviteter og er derfor omfattet af reglerne om delvis fradragsret. Fradragsprocenten beregnes som udgangspunkt ud fra forholdet mellem den momspligtige omsætning og den samlede omsætning.

Når en større del af kontingentindtægterne fra 2026 bliver momspligtige, vil mange fitnesscentre opleve en stigning i deres delvise fradragsprocent. Det giver mulighed for at fradrage en større andel af momsen på fællesomkostninger fremadrettet.

Mulighed for reguleringsfradrag

Den forhøjede fradragsprocent kan også have betydning for allerede foretagne investeringer.

Efter momsreglerne skal der ske regulering af moms på såkaldte investeringsgoder, hvis anvendelsen af aktivet ændrer sig i reguleringsperioden. En stigning i den delvise fradragsprocent anses i denne sammenhæng som en ændring, der kan udløse ret til et yderligere momsfradrag.

Det betyder, at fitnesscentre bør undersøge, om de har anskaffet investeringsgoder inden for regulerings-perioden, hvor den oprindeligt fratrukne moms har været begrænset som følge af en lavere fradragsprocent.

 

Hvad er et investeringsgode?

Definitionen af investeringsgoder fremgår af momslovens §43, stk. 2. Investeringsgoder omfatter blandt andet:

  • Maskiner, inventar og driftsmidler, hvorden indi-viduelleanskaffelsessum overstiger DKK 100.000 ekskl. moms.
  • Reparation og vedligeholdelse af fast ejendom til et samlet beløb af mere end DKK 100.000 ekskl. moms årligt.
  • Fast ejendom, herunder til-og ombygning.

For fitnesscentre vil investeringsgoder typisk kunne være træningsudstyr, inventar, større ombygninger af træningsfaciliteter samt selve ejendommen.
 

Regulering i 5 eller 10 år

For driftsmidler og inventar samt reparation og vedligeholdelse af fast ejendom sker regulering over en 5-årig periode, mens opførelse og til-og ombygning af fast ejendom reguleres over 10 år.

Et fitnesscenter, der som følge af de nye momsregler får en højere fradragsprocent fra 2026, kan derfor have ret til at få tilbagebetalt en del af den ikke tidligere fratrukne moms vedrørende investeringsgoder, der er anskaffet inden for de seneste 5 henholdsvis 10 år.
 

Praktisk anbefaling

De nye momsregler har primært været omtalt som en administrativ udfordring for fitness-branchen. Det overses imidlertid ofte, at en øget momspligtig omsætning kan give en økonomisk fordel i form af højere momsfradrag og potentielle reguleringsfradrag for tidligere investeringer.

Vi anbefaler derfor, at fitnesscentrene får gennemgået deres investeringsgoder og beregningen af den delvise fradragsprocentfor 2026.

Formålet er at vurdere, om der kan opnås yderligere momsfradrag gennem investerings-godereguleringen.

Dette kan i nogle tilfælde medføre betydelige tilbagebetalinger af moms.De ændrede momsregler vil samtidig have en konsekvens for fitnesscentrenes betaling af lønsumsafgift, som alt andet lige, vil blive lavere, da en større del af omsætningen nu er momspligtig.

Vi står naturligvis klar til at hjælpe.

Forfattere