Usikkerhed omkring efterskat til mange Vigo-indkøbere
Usikkerhed omkring efterskat til mange Vigo-indkøbere
REMA 1000 faciliterer en platform, Vigo, hvorfra deres kunder hjælper andre kunder med at købe ind. Det får indkøberne et lille honorar herfor. Det har for nylig ført til en skatteregning for mange af disse. En regning, som de måske ikke skal betale.
Indkøbsordningen hos REMA 1000 fungerer groft sagt på den måde, at kunden udfylder en digital indkøbsseddel og deponerer et beløb svarende til den udregnede pris for varerne med tillæg af det honorar, som indkøberen skal have. Honoraret udgør pt et beløb på 34 kr. for en enkelt bærepose med varer og 44 kr. for to fyldte bæreposer.
Når ordren er afgivet, udbydes den blandt de kunder, som har tilmeldt sig som indkøbere. Den indkøber, som får opgaven, kører herefter til butikken og samler varerne sammen og betaler for disse ved kassen med egne midler. Derefter kører indkøberen til kunden og afleverer varerne. I samme øjeblik kunden elektronisk bekræfter at have modtaget varerne, frigives det deponerede beløb. Det betyder, at indkøberen får godtgjort sit udlæg og modtager sit honorar.
Indkøbernes honorarer er skattepligtige på samme måde som alle andre former for indkomst, og de har hidtil selv haft ansvar for, at få indtægten med på årsopgørelsen. Det er der tilsyneladende mange, der ikke har husket. I alle tilfælde har Skattestyrelsen for nylig pålagt REMA 1000 at indberette indkøbernes indtægter i 2023, 2024 og fremadrettet. Det fremgår af et opslag på Facebook rettet mod indkøberne fra den 14. maj 2025.
Skattestyrelsen har i forlængelse heraf sendt nye årsopgørelser til de indkøbere, hvor der har været en difference mellem indkøberens egen indtastning og indberetningen fra REMA 1000. Dette er gjort uden noget følgebrev med en nærmere forklaring på ændringen, hvilket i vores øjne ikke helt uproblematisk. For det første fordi indkøberne på den måde ikke er blevet gjort opmærksomme på, at de selv skal indtaste kørselsfradrag, hvis de har ret til et sådant, hvilket de fleste formentlig har. For det andet fordi nogle af indkøberne måske slet ikke er skattepligtige af indtægten eller kun skattepligtige af en del af denne, fx fordi de er folkepensionister.
Fradraget skal indtastes i rubrik 29 på årsopgørelsen. Den rubrik dækker kørselsfradrag mv for B-indkomstmodtagere. Fradraget skal således ikke indtastes i rubrik 51, som gælder for befordringsfradrag for lønmodtagere, og som har en lavere skatteværdi. Hvis kørselsfradraget indtastes i den rigtige rubrik, vil det udligne skatten af den del af honorarindtægten, som svarer til fradraget. De indkøbere, som endnu ikke har indtastet kørselsfradrag for 2023 og 2024, kan stadig nå at gøre det via TastSelv
Når ordren er afgivet, udbydes den blandt de kunder, som har tilmeldt sig som indkøbere. Den indkøber, som får opgaven, kører herefter til butikken og samler varerne sammen og betaler for disse ved kassen med egne midler. Derefter kører indkøberen til kunden og afleverer varerne. I samme øjeblik kunden elektronisk bekræfter at have modtaget varerne, frigives det deponerede beløb. Det betyder, at indkøberen får godtgjort sit udlæg og modtager sit honorar.
Skat
Indkøbernes honorarer er skattepligtige på samme måde som alle andre former for indkomst, og de har hidtil selv haft ansvar for, at få indtægten med på årsopgørelsen. Det er der tilsyneladende mange, der ikke har husket. I alle tilfælde har Skattestyrelsen for nylig pålagt REMA 1000 at indberette indkøbernes indtægter i 2023, 2024 og fremadrettet. Det fremgår af et opslag på Facebook rettet mod indkøberne fra den 14. maj 2025.Skattestyrelsen har i forlængelse heraf sendt nye årsopgørelser til de indkøbere, hvor der har været en difference mellem indkøberens egen indtastning og indberetningen fra REMA 1000. Dette er gjort uden noget følgebrev med en nærmere forklaring på ændringen, hvilket i vores øjne ikke helt uproblematisk. For det første fordi indkøberne på den måde ikke er blevet gjort opmærksomme på, at de selv skal indtaste kørselsfradrag, hvis de har ret til et sådant, hvilket de fleste formentlig har. For det andet fordi nogle af indkøberne måske slet ikke er skattepligtige af indtægten eller kun skattepligtige af en del af denne, fx fordi de er folkepensionister.
Kørselsfradrag
Indkøbere, der kører i egen bil, når de bringer varer ud til andre kunder, er berettiget til kørselsfradrag. Og i modsætning til befordringsfradraget for lønmodtagere, er der ikke kun fradrag for kørsel ud over 24 km pr. dag, men for hver eneste kørt kilometer og det normalt endda med den høje kilometertakst. Det vil sige med 3,73 kr. pr. km i 2023 og med 3,79 kr. pr. km i 2024. For en indkøber, der i løbet af en måned kører fx 30 ture á bare 6 km, vil der således tale om et årligt fradrag på ca. 8.000 kr.Fradraget skal indtastes i rubrik 29 på årsopgørelsen. Den rubrik dækker kørselsfradrag mv for B-indkomstmodtagere. Fradraget skal således ikke indtastes i rubrik 51, som gælder for befordringsfradrag for lønmodtagere, og som har en lavere skatteværdi. Hvis kørselsfradraget indtastes i den rigtige rubrik, vil det udligne skatten af den del af honorarindtægten, som svarer til fradraget. De indkøbere, som endnu ikke har indtastet kørselsfradrag for 2023 og 2024, kan stadig nå at gøre det via TastSelv