Investeringer i maskiner og inventar belønnes igen skattemæssigt

Efter en pause på to år åbnes der nu igen for en skatterabat til virksomheder, der investerer i fabriksnye driftsmidler. Ordningen er dog kun halvt så god, som den forrige udgave, og har denne gang endvidere et grønt twist. 
I årene 2020–2022 gjaldt der et særligt investeringsvindue, hvor der ved anskaffelse af visse fabriksnye driftsmidler kunne foretages skattemæssige afskrivninger på et beløb svarende til 116 % af kostprisen. 

Nu er der indgået en politisk aftale om noget tilsvarende for investeringer i 2025 og 2026. Dog kun halvt så god som den tidligere ordning, idet anskaffelser i perioden 1. januar 2025–31. december 2026 kan afskrives med 108 % af kostprisen.


Skattebesparelsen

Det forhøjede afskrivningsgrundlag giver virksomhederne en skattebesparelse på beskedne 17.600 kr. for hver 1 mio. kr., der investeres, men besparelsen fordeles over mere end 10 år, fordi afskrivningen sker efter saldometoden. I det første år udgør skattebesparelsen 4.400 kr. Der skal derfor være tale om endog meget store investeringer, før besparelsen får væsentlig økonomisk betydning. Tiltaget er således primært til glæde for de meget store industrivirksomheder. 

Ifølge udkastet til det lovforslag, der skal udmønte den politiske aftale, forventes det, at der i løbet af 2025 og 2026 vil blive investeret i alt 100 mia. kr. i driftsmidler omfattet af ordningen. Hertil kommer 5 mia. kr. i form af investeringer, der fremrykkes på grund af ordningen. Den samlede skatterabat til virksomhederne via ordningen er skønnet til 1,1 mia. kr., idet ikke alle virksomheder forventes at kunne udnytte ekstraafskrivningen. 
    
Umiddelbart forekommer forventningerne til virksomhedernes investeringer noget optimistiske. Ifølge oplysninger fra Skattestyrelsen blev der således for indkomstårene 2021 og 2022 – altså under det seneste investeringsvindue, hvor reglerne som nævnt var mere favorable – alene indberettet køb for henholdsvis 31,7 mia. kr. (2021) og 41,7 mia. kr. (2022) af landets selskaber, men måske er det lagt til grund, at ikke alle selskaber dengang fik indberettet denne særoplysning. 


Hvilke anskaffelser?

Muligheden for et forhøjet skattemæssigt afskrivningsgrundlag gælder alene ved investering i fabriksnye driftsmidler, det vil sige nye maskiner og nyt inventar. Når brugte driftsmidler ikke er omfattet af ordningen, skyldes det frygt for misbrug af reglerne via koncerninterne handler.

Følgende anskaffelser er ikke omfattet, selvom der er tale om fabriksnye driftsmidler:
  • Driftsmidler, der afskrives som småaktiver.
  • Skibe.
  • Personbiler, defineret som biler, der kan transportere op til ni personer inkl. Føreren.
  • Driftsmidler, der drives af fossile brændsler. Eldrevne busser, vare- og lastbiler samt el-drevne traktorer og entreprenørmaskiner mv. er derimod omfattet af ordningen.
  • Software.
  • Infrastrukturanlæg og visse driftsmidler med særlig lang levetid.


Særskilt saldo

Anskaffelser, der omfattes af ordningen, skal frem til udgangen af indkomståret 2030 føres på en særskilt saldo i skatteregnskabet. Restsaldoen på dette tidspunkt skal herefter sammenlægges med den almindelige driftsmiddelsaldo.

For at undgå, at der alene anskaffes driftsmidler for at opnå et forhøjet afskrivningsgrundlag, skal salgssummen for driftsmidler, der omfattes af ordningen, men som sælges inden udgangen af indkomståret 2030, forhøjes med 8 % ved opgørelsen af saldoværdien.

Ovenstående artikel er hentet fra Depechen, der er vores elektroniske nyhedsbrev om skat, moms og regnskab. Depechen udsendes hver anden onsdag og er ganske gratis.