Håndtering af kontanter i virksomheden
Håndtering af kontanter i virksomheden
Selvom antallet af betalinger med kontanter falder og falder, så var der ifølge Nationalbanken stadig kontanter (sedler og mønter) til en værdi af næsten 69 mia. kr. i omløb ved udgangen af oktober måned 2023. Siden da er tallet nok faldet en del, da der fortsat indløses mange 1.000 kronesedler. De bliver nemlig ugyldige som betalingsmiddel fra juni måned 2025. Ved udgangen af september 2024 var der ifølge denne opgørelse stadig 1.000 kronesedler til en værdi af ca. 4,8 mia. kr. i omløb, men beløbet er faldet med hele 16,2 mia. kr. i løbet af blot 10 måneder.
For virksomhederne er der regler for både modtagelse af kontanter fra kunder og for anvendelse af kontanter til betaling af leverandører.
Indgående kontanter
Grænsen for, hvor store beløb erhvervsdrivende må modtage i kontanter, er aktuelt på 14.999 kr. for hver handel. Beløbsgrænsen er nedsat flere gange – og hver gang for at nedbringe risikoen for hvidvaskning. Grænsen er nok især relevant for autoforhandlere, møbelhuse samt for de store forhandlere af hårde hvidevarer, TV- og lydprodukter samt computere.
Ved et samlet salg af flere produkter er det den samlede pris, som er afgørende, og det er ikke muligt at komme udenom beløbsgrænsen ved at aftale betaling i rater.
Arbejdsgivere er forpligtet til at sikre, at alle ansatte, der i deres job kan modtage kontanter som betalingsmiddel, er informeret om den nye beløbsgrænse.
Overtrædelse af kontantforbuddet straffes ganske hårdt. Nemlig med en bøde, der som udgangspunkt udgør 25% af det beløb over beløbsgrænsen, der er modtaget, men ikke under 10.000 kr. pr. gang. En sådan bøde er ikke fradragsberettiget i skatteregnskabet.
Der er ikke nogen mulighed for at lovliggøre modtagelsen af større kontantbeløb ved at anmelde dette til SØIK eller lignende
Udgående kontanter
Virksomheder kan kun anvende kontanter som betalingsmiddel ved mindre køb. Når virksomheder skal betale regninger på 8.000 kr. eller derover (inklusive moms), skal det således ske digitalt. Ellers mister virksomheden ikke blot adgangen til skattefradrag for købet, men hæfter også for leverandørens betaling af moms. Reglerne gælder i forhold til alle former for køb af varer og ydelser, herunder også for kontante provisioner og for vekselbureauers køb af valuta, jf. denne artikel
Kravet om digital betaling gælder også, hvis en virksomhed over tid modtager en række fakturaer fra den samme leverandør, der hver især er på under 8.000 kr., men som på årsbasis kommer over beløbsgrænsen. Det kan fx være betalinger for husleje, rengøring, vagt eller ejendomsservice.
Der findes en undtagelsesregel. Virksomheder, der gerne vil foretage kontantbetalinger til leverandører over beløbsgrænsen, kan således anmelde betalingen til Skattestyrelsen via TastSelv Erhverv. Du skal i givet fald blandt andet oplyse navn og CVR-nr. for leverandøren samt fakturanummer og beløb.
Der gælder særlige regler, hvis det er en udenlandsk virksomhed, der udfører arbejde for en dansk virksomhed. I så fald skal den danske virksomhed bede om dokumentation for, at den udenlandske virksomhed står i Registeret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT). Får virksomheden ikke denne dokumentation, skal den give besked til Arbejdstilsynet senest tre dage efter, at arbejdet er gået i gang. Ellers kan det koste en bøde på 10.000 kr.