Husk at tilrette beskatningsgrundlaget for firmabilerne

Den grønne ejerafgift er med virkning fra nytår forhøjet for alle biler indregistreret efter den 1. juli 1997. Det betyder, at beskatningsgrundlaget for firmabiler skal tilrettes inden årets første lønkørsel.
 
Som en udløber af et skatteforlig, der blev indgået tilbage i 2012, er ejerafgiften for biler forhøjet fra 1. januar 2018. For en benzindrevet VW Passat, 1,4 TSI ACT 150 Varian stiger den halvårlige ejerafgift eksempelvis med 40 kr. Det samme gælder for en dieseldrevet Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 hk st.car. For en Mercedes C220 D 9G-tronic (diesel) stiger afgiften med 20 kr. halvårligt.

Tilretning af beskatningsgrundlag

Forhøjelsen medfører, at beskatningsgrundlaget for firmabiler skal forhøjes, idet dette består af en procentdel af bilens værdi samt af et miljøtillæg, der svarer til 150 % af den årlige ejerafgift. 

Værdi af fri bil er A-indkomst. Det betyder, at arbejdsgivere skal indeholde kildeskat af en andel af den skattepligtige værdi ved hver lønudbetaling, ligesom de er forpligtet til at sikre, at beskatningen sker på det rigtige grundlag. Så selvom stigningen i ejerafgiften kun har meget beskeden betydning for brugeren af bilen, er arbejdsgiverne principielt forpligtet til at tilrette beskatningsgrundlagene inden den første lønudbetaling i 2018.

Tjek en ekstra gang

Når det gælder beskatningsgrundlag for firmabiler, forlader mange arbejdsgivere sig på de oplysninger, som fremgår af købekontrakter eller leasingaftaler for deres firmabiler, og det kan være farligt. Det er således ikke alle leasingselskaber og næppe heller alle bilforhandlere, der indregner miljøtillægget i de beskatningsgrundlag, som de oplyser. 

Til brug for indeholdelse af kildeskat og indberetning til SKAT skal virksomhederne selv beregne det faktiske beskatningsgrundlag, hvilket ikke alle er opmærksomme på. En del firmabil-brugere beskattes formentlig derfor – ofte uden at vide det – af et for lille beløb.

Der findes dog sikkert også en del, for hvem der gælder det modsatte. At de beskattes af for høje beløb. Det gælder for dem, der har en dieselbil som firmabil. For sådanne betales en særlig udligningsafgift, der opkræves sammen med ejerafgiften. Vi hører fra tid til anden om tilfælde, hvor denne udligningsafgift tages med ved beregningen af miljøtillægget, hvilket den ikke skal. Også for dieselbiler er det nemlig kun den rene ejerafgift, som skal indgå ved beregningen af miljøtillægget.

Der er således god grund til at give beskatningsgrundlagene for virksomhedens firmabiler et ekstra tjek i forbindelse med tilretningen af disse som følge af forhøjelsen af ejerafgiften.

Ovenstående artikel er hentet fra Depechen, der er vores elektroniske nyhedsbrev om skat, moms og regnskab. Depechen udsendes hver anden onsdag og er ganske gratis. Tilmeld dig her.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få alle BDO nyheder og indsigter i din indbakke

Please fill out the following form to access the download.