Fem områder, hvor det stadig halter for dansk cykelturisme

Danmark er et cykelvenligt land, men der er også områder, hvor der fortsat kan ske forbedringer. Forbedringer på cykelturismen kan nemlig trække flere gæster til campingpladser, hoteller og andre virksomheder i oplevelsesindustrien.

Udenlandske turister hæfter sig ofte ved de mange cykler, der triller rundt på danske veje. De, og mange ferierende danskere, har cykelture skrevet i kalenderen over rejseaktiviteter. Efterhånden som Danmark og resten af verden igen åbner op efter Covid-19, vil cykelturister sandsynlig træde veje og cykelstier tynde fra kyst til kyst. Derfor er der masser af incitament for at gøre cykeloplevelsen i Danmark så god som mulig.

Her præsenterer vi fem bud på, hvor det kan halte for dansk cykelturisme, og hvordan tilstandene muligvis kan forbedres.

Artiklen er tænkt som et debatoplæg, og vi vil rigtig gerne have dine indspark til, hvordan Danmark – med fokus på virksomheder i oplevelsesindustrien - kan blive endnu mere cykelvenligt.
 

Cykelturisme i vækst

For at starte med de gode nyheder, så er der rivende vækst i dansk cykelturisme. Sommeren 2020 satte mange steder rekord for antal cyklister. En 2019 rapport fra Ekspertgruppen for Cykelturisme er desuden fuld af statistikker, der viser cykelturismens fremgang.

Eksempelvis var hver femte overnatning i 2017 (9,6 millioner) en cykelturist. 6,6 millioner af overnatningerne var udenlandske besøgende. Fire ud af fem overnatninger var enten i feriehuse eller på campingpladser. Ifølge rapporten er 40 % af cykelturister danskere, 40 % er tyskere, mens de resterende er en blanding af nordmænd, svenskere, hollændere og andre nationaliteter.

Denne sommer vil der sandsynligvis ligeledes være flere danske cyklister, men det hæmmer ikke optimismen i oplevelsesindustrien; tværtimod.

Optimismen skyldes bl.a., at cykelturister er mobile og fordeler deres forbrug rundt om i landet. En flaske vand og to æbler hos den lokale købmand, en frokost i en landsbykro, et besøg til et museum i Udkantsdanmark og en overnatning på en campingplads, før turen går videre næste dag, lyder måske ikke af det helt store, men når man ganger det op med 1,7 millioner, kan det mærkes på oplevelsesøkonomien.

Både herhjemme og internationalt er der derfor stigende interesse for at gøre cykelture til en del af ferien. Konkurrencen er stigende, og der er god grund til at gøre det endnu mere attraktivt for turister at sadle op herhjemme.
 

1: Bedre veje, ruter og skiltning

Da formanden for Cyklistforbundets afdeling i Nordjylland, Mike White, i 2018 tog en tur på Hærvejsruten mellem Aalborg og Hammer Bakker, var han chokeret over vejenes tilstand.

Både i Nordjylland og andre steder i landet er der behov for bedre veje og videreudvikling af cykelstisystemer, så turister kan komme nemt og sikkert rundt i landskabet. Det er en opgave, der primært ligger hos offentlige myndigheder, men interesseorganisationer kan hjælpe med at sætte fokus på, hvilke indtjeningsmuligheder investeringer i sådanne projekter kan lede til.

En anden udfordring for specielt udenlandske turister er manglende skiltning. Selvom stort set alle i dag har en smartphone, er det både uhensigtsmæssigt og farligt, hvis den skal hives frem i tide og utide på en cykel

Mange cykelturister foretrækker at have en central base og tage dagsture derfra. Her vil der med fordel kunne udarbejdes lokale ruter fx inddelt efter sværhedsgrad, længde, og mål.
 

2: Flere målrettede services

Cyklister har andre krav og behov end mange andre typer turister. Den daglige rejse er ofte uforudsigelig og kan ende før end forventet, hvis det eksempelvis står ned i stænger. Campingpladser og vandrehjem kan derfor potentielt overveje at have specielle områder for cykler (og vandrende), der ikke kan reserveres på forhånd. På den måde har cyklisterne adgang til fleksible overnatningsmuligheder.

For campingpladser er specialområder til cyklister og vandrende også et initiativ, der kan være med til at styrke det sociale element af overnatningerne. Nogle grupper vil her måske vælge at følges ad på morgendagens rute.

Cykelparkering med stativer, hvor cykler og cykeltøj kan vaskes, sikres og beskyttes mod vejr og vind, er et andet område, som mange cykelturister vil sætte stor pris på.


3: Kom med på el-bølgen

Danskerne køber elcykler som aldrig før. Det er ikke kun til den daglige tur til og fra arbejde, at elcyklerne kan være gode.

Det samme gælder til ferien. Her kan elcykler eksempelvis gøre det muligt for flere at relativt nemt klare ruter, der ellers ville kræve flere dage på langs at komme sig over. Det er med til at gøre investering i elcykler til udlejning til en god investering for eksempelvis campingpladser.

Som oplevelsesvirksomhed kan man med fordel highlighte elcyklers kvaliteter. Det gældt blandt andet, at de gør ruter og distancer tilgængelige for en bredere målgruppe. Der skal her samtidig tænkes i infrastruktur: Fx er god adgang til ladestandere langs ruter og ved opholdspladser noget, der vil være højt på ønskelisten for turister på elcykler.


4: Begrænsede fragtmuligheder

Udfordringerne for cykelturister gælder også, når det kommer til fragt. Bagagetransport og mad er de tjenester, som turister er mest villige til at betale for. Gæster efterspørger specifikt disse aspekter, inden de booker.

Hvis en tysk familie med små børn eksempelvis har ambitioner om at køre langs med den jyske vestkyst, står de foran et logistisk mareridt. Kan de fragte alt deres udstyr og nødvendig bagage med sig mellem campingpladser? Kan en bil blive kørt fra campingplads til campingplads?

I dag er svaret på de spørgsmål som oftest et nej. Lignende problemer kan opstå, hvis dele af turen skal foregå med tog eller bus. Storebæltsbroen er blot en af de steder, hvor det som cykelturist langt fra er sikkert, at man kan komme med DSB.

Bedre fragtmuligheder, både offentligt og privat er derfor områder, som der kan arbejdes videre på.


5: Bedre integration

Vi behøver ikke kigge til udlandet for at finde pragteksemplarer på, hvordan cykelruter kan integreres med alle dele af det landskab, de går igennem. Et af de bedste eksempler er N8 i det sydlige Danmark, som integrerer glimrende cykelstrækninger med lokale oplevelser og seværdigheder langs hele ruten.

Andre områder kan med fordel tage ved lære at erfaringerne fra N8 og muligvis endda udvide integrationen på tværs af ruter og områder. Dette kan eksempelvis gøres med gode beskrivelse af de steder, hvor det er muligt at stoppe samt de spisesteder, der tilbyder lokal mad og drikkevarer, da det er noget, mange turister i dag efterspørger.


Tjekliste fra BDO’s branchegruppe

Mange af medlemmerne i vores branchegruppe for oplevelsesindustrien er cykelentusiaster, og ud fra deres erfaringer på de danske cykelruter har vi udformet nedenstående liste, der måske kan tjene som inspiration.

Indkvartering:

  • Eget bad
  • Morgenmad
  • Fleksibel indkvarteringstid
  • Opladning af elcykler
  • Wi-Fi
  • Vask og tørring af cykeltøj.

Logistik:

  • Mulighed for transport af bagage mellem stop
  • Fragt a bil fra startpunkt til mellem eller slutdestination
  • Andre forsendelsesmuligheder for eksempelvis købte souvenirs og lokale varer.

Cykeludstyr:

  • Cykelpumpe
  • Overdækket cykelstand med låse
  • Adgang til reparations- og vedligeholdelsesudstyr
  • Mulighed for at købe cykelgrej, såsom smøremiddel til kæder eller nye slanger.

Ruter:

  • God skiltning
  • Ruter med specifikt fokus (mad, kultur, naturoplevelser, osv.)
  • Familievenlige ruter
  • Tre, fem eller syv-dages ruter med planlagte stop.

Vi vil desuden gerne høre dine bud på andre områder, hvor forholdene for cykelturismen kan forbedres, eller andre ønsker som cykelturister kan have. Skriv gerne til os her eller via de sociale medier.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få alle BDO nyheder og indsigter i din indbakke

Please fill out the following form to access the download.