Vandreguleringsudvalget: Behov for ny økonomisk regulering

Regeringen har nedsat et Vandreguleringsudvalg, som har til formål at foretage eftersyn af den nuværende økonomiske regulering i vandsektoren. Vandreguleringsudvalget blev udpeget i maj 2024 og omfatter en formand samt en række eksperter indenfor området.

Delrapporten indeholder de foreløbige anbefalinger fra Vandreguleringsudvalget og danner grundlag for den endelige rapport, som forventes at præsentere en samlet reguleringsmodel med mere konkrete elementer i 2026. 

 

Formålet med den nye økonomiske regulering af selskaberne

Vandreguleringsudvalget mener, at den økonomiske regulering af selskaberne først og fremmest skal sikre, at de arbejder inden for rammer, der fremmer de bedste løsninger for samfundet. Ydermere er vandsektoren præget af naturlige monopoler, hvorfor det er overordnede formål, er at fremme optimale samfundsøkonomiske beslutninger. 

Udvalget påpeger, at den økonomiske regulering af vandselskaberne bør sikre, at selskaberne har incitament til at omkostningseffektivisere og holde vandprisen nede for forbrugerne. Samtidig skal reguleringen understøtte en robust sektor, der har mulighed for at drifte, vedligeholde og løse nye opgaver. Investeringer bør fordeles jævnt over aktivernes levetid, og reguleringen skal bygge på lokale kompetencer og ansvar. 

 

Udfordringer i den nuværende økonomiske regulering

I delrapporten belyser Vandreguleringsudvalget følgende udfordringer i den nuværende økonomiske regulering:
  • Utilstrækkelig indtægtsramme: Vandreguleringsudvalget vurderer, at mange af selskaberne ikke har de tilstrækkelige midler til at imødekomme de fremtidige investeringsbehov.
  • Dobbeltregulering: Kombinationen af både hvile-i-sig-selv-princippet og indtægtsrammeregulering kan skabe uklarhed og administrative byrder. Vandreguleringsudvalget påpeger, at der også kan skabes tvivl hos vandselskaberne om, hvem der fastsætter deres økonomiske rammer. Om det er kommunerne via hvile-i-sig-selv-princippet eller staten via Vandsektortilsynet. 
  • Skæve incitamenter og uigennemsigtighed i tillægssystemet: Vandreguleringsudvalget anbefaler at afskaffe et nuværende tillægssystem på baggrund af, at det skaber skæve incitamenter, hvor nyinvesteringer prioriteres over vedligeholdelse af eksisterende anlæg. Ydermere beskrives systemet som uigennemsigtigt og præget af ad-hoc løsninger, hvilket er uhensigtsmæssigt i en sektor, der imødekommer stigende krav og behov for langsigtet planlægning 
 

Anbefalinger fra Vandreguleringsudvalget

Vandreguleringsudvalget har opstillet en række anbefalinger i delrapporten, for den fremtidige økonomiske regulering. 
 

Ny opbygning af indtægtsramme

Vandreguleringsudvalget har forslået en ny model, som består af en omkostningsramme, som skal dække driftsomkostninger på baggrund af afskrivninger. Rammen skal fastsættes for en reguleringsperiode og skal herefter reguleres efter faktiske omkostninger, benchmarking og prisudvikling. Vandreguleringsudvalget foreslår at forretningsrammen skal forsikre, at selskaberne har mulighed for at opkræve kapital til investeringer. Denne opkrævning beregnes ud fra aktivbasen og en forrentningssats, som afspejler både fremmed- og egenkapital. Ikke-påvirkelige omkostninger bevares som i den nuværende model. 
 

Styrket governance

Vandreguleringsudvalget vil sætte fokus på at styrke governancestrukturen på baggrund af udvalgets vurdering om, at der kan skabes yderligere gevinster end hidtil opnået. Udvalget anbefaler styrket ledelse og en tydeligere rollefordeling i vandsektoren. Dette indebærer et krav om uafhængige og kompetente bestyrelsesmedlemmer, et øget fokus på totaløkonomisk forståelse samt større gennemsigtighed ved kommunernes ejer- og forbrugerinteresse. Udvalget foreslår en tydelig vejledning om opgavefordeling mellem kommuner og selskaber, samt et struktureret samarbejde mellem ejere og selskaber.

Dernæst skal governancestrukturen bidrage med at skabe klarhed over rollefordeling mellem selskab, myndighed og ejer. 

Udvalget har vurderet at der er krav om professionel kompetence i bestyrelsesledelsen og anbefaler, at bestyrelsesformanden og mindst ét medlem udpeges på baggrund af faglig kompetence og uafhængighed for at styrke investeringsbeslutninger. 

 

Fremadrettet proces for Vandreguleringsudvalgets arbejde

Delrapporten begrunder og beskriver delanbefalingerne på et principielt niveau uden et beregningsmæssigt grundlag. Vandreguleringsudvalget vil drøfte disse delanbefalinger i dialog med relevante aktører i sektoren. Udvalget påbegynder arbejdet med de endelige forslag i sommeren 2025, baseret på interessenternes input og supplerende analyser. Udvalgets endelige anbefalinger med konkrete elementer forventes afrapporteret i 2026. 

Vi glæder os til at følge det videre arbejde fra Vandreguleringsudvalget.