Udfordringer og reguleringer i forbindelse med delvis fradragsret

Affaldsområdet har historisk set været omfattet af momslovens anvendelsesområde, men nye regler for regulering af den delvise fradragsret og implementeringen af en praksisændring for den momsmæssige behandling af varer/ydelser på affaldsområdet gør, at der kan være en økonomisk interesse i at holde et ekstra vågent øje med ens momsmæssige behandling nu og fremadrettet.

Grundprincipperne for momsfradrag

Affaldsvirksomheder er som udgangspunkt momsregistrerede virksomheder og har ret til et momsfradrag for den del af momsen, der forholdsmæssigt anvendes til den momspligtige del af virksomheden, efter følgende principper:
  • 100 % momsfradrag for omkostninger, der udelukkende vedrører virksomhedens momspligtige aktiviteter
  • 0 % momsfradrag for omkostninger, der udelukkende vedrører virksomhedens momsfrie aktiviteter.
  • Delvis momsfradrag for omkostninger, der både vedrører virksomhedens momspligtige og momsfrie aktiviteter.

I praksis fastslås fradragsretten for hver enkelt indkøb ved at vurdere, hvad indkøbet faktisk skal anvendes til.

 

Indtægtstyper

Eftersom fradragsretten bestemmes af, hvad købet faktisk anvendes til, forudsætter opgørelsen af et korrekt momsfradrag en høj grad af indsigt i hvilke aktiviteter, der udøves, samt hvilke indtægter, de enkelte aktiviteter er med til at generere.

Der findes typisk følgende typer af indtægter på affaldsområdet:
  • Indtægter oppebåret i egenskab af afgiftspligtig person = momspligtig
  • Indtægter oppebåret i egenskab af myndighed = momsfri, uden for momsloven
  • Indtægter afledt af kerneopgaverne, fx salg af genanvendelige materialer = momspligtig

Andre momsfrie indtægter uden for momsloven kan være generet fra aktiviteter overfor ejerkommuner, når affaldsområdet i en kommune håndteres af § 60-interessentselskaber i henhold til kommunestyrelsesloven. Betaling fra en ejerkommune vil være omfattet af momsloven § 9.

I mindre omfang er der også set indtægter fra fx udlejning af fast ejendom, som kan være momsfrie. Den type indtægter falder inden for momsloven.

 

Delvis fradragsret

Når et indkøb både tjener formål, som giver ret til fradrag, og formål, der ikke giver ret til fradrag, er det relevant at spørge sig selv, hvordan opgørelsen af den delvise fradragsret skal reguleres.

Svaret er ikke simpelt, men der skal skelnes mellem på den ene side de situationer, hvor de indkøbte vare/ydelser alene tjener formål inden for momslovens anvendelsesområde. På den anden side de situationer, hvor indkøbet anvendes både i forbindelse med aktiviteter inden for momslovens anvendelsesområde og til myndighedsopgaver.

Hvis et indkøb tjener både momspligtige aktiviteter og myndighedsopgaver, skal den fradragsberettigede andel opgøres efter momslovens § 38, stk. 2. Denne bestemmelse fastslår, at der skal anvendes et skøn baseret på indkøbets ressourcetræk, fordelt efter henholdsvis den momspligtige og momsfrie del, som transaktionen anvendes til. Den skønnede fordeling opgøres på erhvervelsestidspunktet og kan bero på forskellige faktorer, herunder den genererede omsætning.

For indkøb, som både tjener momspligtige og momsfritagne formål inden for momslovens anvendelsesområde, reguleres den fradragsberettigede andel af momslovens § 38, stk. 1, hvor der ved opgørelsen af den delvise fradragsret tages udgangspunkt i en omsætningsfordeling ud fra den genererede omsætning for regnskabsåret inden for momsloven.

Har man udgifter til indkøb, som tjener både momspligtige og momsfritagne aktiviteter inden for momsloven, samtidig med at indkøbet også retter sig mod aktiviteter uden for momsloven, vil der i første omgang være tale om et skønsmæssigt fradrag efter § 38, stk. 2 og dernæst et omsætningsfordelt fradrag efter § 38, stk. 1, for at opgøre den fradragsberettigede andel af den resterende betalte moms af indkøbet.

 

Foreløbig og endelig fradragsret efter en omsætningsfordeling

På affaldsområdet, hvor størstedelen af indtægterne enten er momspligtige eller momsfri myndighedsopgaver, bestemmes den delvise fradragsret på det tidspunkt, hvor udgiften bliver afholdt. Eventuelle reguleringer hertil er ikke fastsat direkte i lovgivningen og efterlader derfor en del spørgsmål. 

Momslovgivningen er mere detaljeret, når fradragsretten skal bestemmes efter indtægter, der er inden for momslovens anvendelsesområde som momspligtige eller momsfritaget, jf. momslovens § 38, stk. 1. Her er der direkte lovgivet omkring en foreløbig fradragsret og en endelig regulering heraf.

Når fradragsretten opgøres efter § 38, stk. 1, hvor der både er momspligtig og momsfritagne aktiviteter indenfor momsloven, så håndteres det delvise momsfradrag på den måde, at der i løbet af et regnskabsår tages fradrag med en foreløbig fradragsprocent, der skal anvendes for hele året.

Den foreløbige fradragsprocent kan enten fastsættes som den endelige fradragsprocent for det foregående år, eller være fastsat efter den endelige fradragsprocent to år tilbage i tid. Det bør dog altid være den seneste af de to, som vælges.

Den endelige fradragsprocent opgøres efter regnskabsårets udløb, hvor den samlede omsætning og dennes fordeling kendes. Efter udregningen af den endelige fradragsprocent opgøres det endelige momsfradrag for det foregående år. Dette fradrag kan være både større eller mindre end det foreløbige fradrag, man har taget i løbet af det afsluttede regnskabsår. Reguleringen skal foretages i den momsperiode, hvor juni måned indgår.

Vi anbefaler, at virksomheder med blandede aktiviteter forholder sig til, hvordan de nye regler om håndtering og regulering af det delvise momsfradrag skal håndteres. Fortsætter man med at regulere momsfradragsretten efter de gamle principper, fører dette i værste fald til en rentebetaling.

 

Frister og oplysningspligt på momsangivelsen

På momsangivelsen for juni måned skal den anvendte foreløbige fradragsprocent oplyses, samt slutdatoen for det regnskabsår, som procenten er beregnet ud fra. 

Fristen for 2025 er den 18/8-2025 for månedsafregnende virksomheder og den 1/9-2025 for kvartals- og halvårlige momsregistrerede virksomheder.
Det er alene den fradragsprocent, der bestemmes af indtægter, der falder inden for momslovens anvendelsesområde. 

 

Er momsen overhoved opkrævet korrekt?

Som allerede illustreret, er en høj grad af indsigt i aktiviteter nødvendig for at fastlægge den korrekte regulering af ens fradragsret.

I den forbindelse kan man komme frem til en forkert regulering af fradragsretten, hvis der fx opkræves moms for en myndighedsopgave eller en leverance omfattet af momslovens § 9. Dette er særligt risikabelt i overgangsperioder, hvor en praksisændring implementeres. Som virksomhed kan det føles som om, at skinnerne lægges mens forretningen fortsætter som et damptog. 

Spørgsmålet er derfor også, om der er styr på den korrekte momsmæssige behandling ved opkrævning af affaldsgebyrer og salg af genanvendte produkter. Virksomhederne skal være opmærksom på, hvilke konsekvenser en fejlbehæftet faktura kan få – både for affaldsselskabet, ejerkommunen og for kunden.

Hvis der er opkrævet moms på en faktura, hvor det ikke var berettiget, er der faktisk ikke tale om moms i momslovens forstand. Det betyder, at beløbet ikke er lovligt opkrævet, selvom det på fakturaen er påført som moms.

For sælger skal den fakturerede og opkrævet salgsmoms afregnes til Skattestyrelsen, uanset om der er tale om lovlig eller ulovlig moms. Det forhold, at man har påført moms på en faktura, som ikke skulle være momsbelagt, påvirker ikke den momspligtige omsætning.

På købers side skal man, hvis man indser, at der ikke skulle opkræves moms, rette henvendelse til leverandøren og bede om en kreditnota og en ny faktura. Hvis man derimod ikke opdager den fejlbehæftede faktura, er der ikke ret til at fradrage det betalte beløb, da det ikke udgør en faktisk momsbetaling.

Det er derfor en god ide at udvise ekstra omhu. Forkert opkrævning af moms – fx over for affaldsforbrugerne – kan føre til et for højt momsfradrag. Med Skattestyrelsens renteregler kan det hurtigt blive til dyre lærepenge.
 

Undgå at gå glip af vigtige nyheder indenfor energi og forsyning. Tilmeld dig vores nyhedsbrev.