ETS2 – CO2-kvoteregulering for brændselsoperatører
ETS2 – CO2-kvoteregulering for brændselsoperatører
EU's nye CO2-kvoteregulering ETS2 vil fremadrettet blive pålagt visse brændselsoperatører.
Det vil primært være leverandører af brændsler, som bliver omfattet - dvs. olier, gas, kul, affald mv.
ETS2-forpligtelsen er planlagt til at skulle omfatte det brændselsforbrug, der ligger uden for nuværende CO2-kvoteregulering (ETS1). Dette kan f.eks. være benzin/diesel til biler mv., gas mv. til varmeproduktion i virksomheder og private hjem samt gas mv. til fjernvarmeproduktion/kraftvarmeproduktion.
Danmark har dog valgt at fritage visse erhverv for forpligtelsen og/eller omkostningen. Dette omfatter bl.a. aktiviteter inden for primære erhverv f.eks. landbrug, sejlads og jernbanedrift.
Det beror derfor på en konkret vurdering, for at afdække hvorvidt og i givet fald hos hvilken virksomhed, forpligtelsen er placeret. Videre er det vigtigt at sikre et set-up, der gør det muligt at friholde fritaget forbrug for ETS2-omkostningen.
Herefter skal der fremadrettet ske overvågning af emissioner, der svarer til den mængde brændstof, der er overgået til forbrug i perioden. Emissionerne skal verificeres og indberettes til Energistyrelsen det følgende år.
Det vil primært være leverandører af brændsler, som bliver omfattet - dvs. olier, gas, kul, affald mv.
ETS2-forpligtelsen er planlagt til at skulle omfatte det brændselsforbrug, der ligger uden for nuværende CO2-kvoteregulering (ETS1). Dette kan f.eks. være benzin/diesel til biler mv., gas mv. til varmeproduktion i virksomheder og private hjem samt gas mv. til fjernvarmeproduktion/kraftvarmeproduktion.
Afgiftsbeskatning afgørende
Forpligtelsen er placeret ved den leverandør/forbruger, som har pligt til at afregne afgiften. Derfor kan en registrering efter f.eks. olieafgiftsloven betyde, at forpligtelsen flytter fra leverandøren til den virksomhed, der afbrænder brændslet.Hvornår er man omfattet?
Overordnet set betyder ovenstående, at det i langt de fleste tilfælde vil være leverandøren af brændsler, der er omfattet af ETS2-forpligtelsen. Men når det kan leveres uden afgifter, som følge af fx en forbrugsregistrering eller et bevillingsforhold, så vil forpligtelsen som udgangspunkt være flyttet til den forbrugende virksomhed og/eller mellemhandler af brændslet/varmen.Danmark har dog valgt at fritage visse erhverv for forpligtelsen og/eller omkostningen. Dette omfatter bl.a. aktiviteter inden for primære erhverv f.eks. landbrug, sejlads og jernbanedrift.
Det beror derfor på en konkret vurdering, for at afdække hvorvidt og i givet fald hos hvilken virksomhed, forpligtelsen er placeret. Videre er det vigtigt at sikre et set-up, der gør det muligt at friholde fritaget forbrug for ETS2-omkostningen.
Hvilke pligter følger med?
Ordningen medfører en række forpligtelser som løbende indfases, herunder overvågning og rapportering af CO2-emissioner. Pr. 1. januar 2028 vil forpligtelserne ligeledes omfatte returnering af kvoter svarende til den samlede emission.Licens to operate
Senest 1. januar 2025 skal de omfattede virksomheder have udstedt en udledningstilladelse af Energistyrelsen, hvilket skal anses som et krav for at virksomheden fortsat kan indkøbe, levere og forbruge brændsler.Herefter skal der fremadrettet ske overvågning af emissioner, der svarer til den mængde brændstof, der er overgået til forbrug i perioden. Emissionerne skal verificeres og indberettes til Energistyrelsen det følgende år.