Energiklagenævnet ophæver Forsyningstilsynets afgørelse om fjernvarmeunits

Energiklagenævnet har ophævet Forsyningstilsynets afgørelse fra april 2024 om, at udgifter i tilknytning til fjernvarmeunits ikke må indregnes i varmeprisen, og hjemviser sagen til fornyet behandling. Dermed kan fjernvarmeselskaber nu igen levere unitordninger i den almindelige fjernvarmeforsyning – i tråd med den praksis, der har været gældende siden 2010.


Forsyningstilsynets afgørelse

Forsyningstilsynets afgørelse af den 30. april 2024 resulterede i, at unitordninger ikke længere kunne være en del af den kollektive varmeforsyning. Dermed kunne fjernvarmeselskaberne alene tilbyde en unitordning som tilknyttet eller sideordnet virksomhed.

Den nye praksis krævede, at unitordninger skulle tilbydes på markedsvilkår samt at fjernvarmeselskaberne ikke ville have adgang til kommunegaranterede lån til unitordningen.


Energiklagenævnets afgørelse 

Energiklagenævnet fandt, at der er hjemmel i varmeforsyningsloven til at opkræve de nødvendige omkostninger, der er forbundet med en ordning, hvor leveringsgrænsen flyttes til efter varmeveksler (fjernvarmeunits). Dette på baggrund af, at der siden Energitilsynets 2010-tilkendegivelse har været en praksis for, at det ikke er urimeligt at fastsætte grænsen for levering af fjernvarme til efter varmeveksleren. Energiklagenævnet fandt, at der i 2010-tilkendegivelsen var taget stilling til, at en varmeveksler kan indgå som en del af det kollektive varmeforsyningsnet, hvorfor netop hjemlen til opkrævning af de nødvendige omkostninger i forbindelse hermed er til stede. 

Varmeselskaber kan således igen levere unitordninger som en del af hovedvirksomheden, ligesom der igen er adgang til kommunegaranterede lån. 

Energiklagenævnet bemærkede desuden, at Forsyningstilsynets afgørelse var en ændring af en længerevarende praksis, der også var udbredt anvendt af varmeforsyningsvirksomheder. Desuden bemærkede Energiklagenævnet, at det efter sagens konkrete omstændigheder kan overvejes, hvorvidt det ud fra et retssikkerhedsmæssigt synspunkt, vil være hensigtsmæssigt, at der fra lovgivers side blev taget stilling til, hvorvidt det skal lovfastsættes, hvad der forstås ved et ledningsnet, eller om der skal lovfastsættes en leveringsgrænse for fjernvarmeforsyning.