Anvendelse af salgsindtægter i vandselskaber underlagt vandsektorloven
Anvendelse af salgsindtægter i vandselskaber underlagt vandsektorloven
Den 26. september 2025 stadfæstede Konkurrenceankenævnet en afgørelse fra Vandsektortilsynet, hvilket betød, at Aalborg Kloak A/S ikke må anvende salgsindtægter fra en grund til at finansiere investeringer i et driftscenter. Dette kan potentielt have betydning for, hvordan indtægter i vandsektoren må anvendes og behandles regnskabsmæssigt.
1. Hvad Konkurrenceankenævnets afgørelse nærmere går ud på
2. Det reguleringsmæssige grundlag – særlig begrebet ”tilsvarende aktiv” i Økonomibekendtgørelsen
3. Problemstillinger og bekymringer, som afgørelsen rejser
4. Hvilke konsekvenser kan det have for branchen, hvis selskaber havde fået lov til at anvende sådanne indtægter
I følgende gennemgås:
1. Hvad Konkurrenceankenævnets afgørelse nærmere går ud på
2. Det reguleringsmæssige grundlag – særlig begrebet ”tilsvarende aktiv” i Økonomibekendtgørelsen
3. Problemstillinger og bekymringer, som afgørelsen rejser
4. Hvilke konsekvenser kan det have for branchen, hvis selskaber havde fået lov til at anvende sådanne indtægter
1. Hvad er konkurrencenævnets afgørelse?
Sagen tager sit udgangspunkt punkt i, at Aalborg Kloak A/S ønskede at allokere 5,6 mio. kr. fra salg af en grund til at finansiere et fælles driftscenter, som Aalborg forsyning opfører.
Dette ønske blev afvist af Vandsektortilsynet med begrundelsen, at den solgte grund og driftscenter ikke kunne kvalificeres som værende ”tilsvarende aktiver”. Derfor skulle salgsindtægten som udgangspunkt fordeles tilbage til kunderne gennem lavere takster, frem for at geninvesteres i investering i nyt driftscenter.
Vandsektortilsynets afgørelse blev stadfæstet og bekræftet af Konkurrenceankenævnet, og her præciserede man, at:
- Bestemmelsen i § 26, stk. 4 i Økonomibekendtgørelsen, som hjemler, at salgsindtægter kan geninvesteres i tilsvarende aktiver, har et snævert anvendelsesområde.
- ”Større aktiver” omfatter flere aktivtyper, og det kan ikke antages at indtægter frit kan flytte midler fra salg af én aktivtype (i dette tilfælde en grund) til en anden aktivbygning (fx driftscenter)
- Aalborg Kloaks havde allerede taget højde for muligheden for inversting i driftscenter i sin økonomiske ramme, hvilket også talte imod genanbringelsen af midlerne fra salget af grunden.
2. Hvad er konkurrencenævnets afgørelse?
De økonomiske reguleringer af vandsektoren skyldes, at vandselskaberne opererer i et monopolmiljø:
- Vandselskaberne er naturlige monopoler, da kunder ikke har reelle alternative leverandører, og som konsekvens heraf er der behov for økonomisk regulering af vandselskaberne for at sikre, at forbrugerne er beskyttet mod overprissætning og generel ineffektivitet fra aktørerne i branchen.
- Vandsektortilsynet fastsætter de økonomiske rammer. Disse skal sikre effektivitet, forsyningssikkerhed mv.
Økonomibekendtgørelsen § 26
Den centrale bestemmelse i problemstillingen er at finde i Økonomibekendtgørelsens § 26, stk. 4. Denne fastsætter regler for, hvordan indtægter fra salg af større aktiver og faste ejendomme håndteres. Udgangspunktet er, at salgsindtægter skal komme kunderne til gode gennem lavere takster, men at denne type midler undtagelsesvist kan genanbringes i tilsvarende aktiver. Afgørelsen lægger vægt på at undtages omkring ”tilsvarende aktiv” skal anvendes restriktivt, og midler således ikke frit kan flyde mellem forskellige aktivtyper.
Afgørelsen hviler således på, at udtrykket ”tilsvarende aktiv” ikke skal give et for stort råderum til omdisponering af midler på tværs af aktivtyper, men rummer en tolkningsdimension.
3. Problemstillinger og perspektiver
Afgørelsen afføder en række spørgsmål, som både er relevante for branchens selskaber, myndigheder og kunder: