Vedrørende madlevering efter Ældreloven § 13 (madservice til borgere i eget hjem) – er jeres kommune klar til de nye krav til takstberegningerne der træder i kraft pr. 1/7 2025?
Fra 1. juli 2025 skærpes kravene til takstberegning i forbindelse med madservice til hjemmeboende borgere efter Ældreloven § 13.
Ældreloven præciserer, at kommunalbestyrelser, der benytter en godkendelsesordning, skal foretage efterberegning af afregningspriser løbende efter behov – og mindst én gang årligt. Det er med ældreloven dog præciseret, at efterberegningen skal ske i forbindelse med aflæggelse af årsregnskab.
Derudover indføres et efterbetalingskrav, som betyder, at afregningspriser skal reguleres i forhold til de faktiske omkostninger. Hvis der opstår forskelle mellem de beregnede priser og de faktiske omkostninger, skal der ske efterbetaling – uanset om kommunen har afregnet for lidt eller for meget til de private leverandører. Det understreger behovet for løbende overvågning og et solidt dokumentationsgrundlag for kommunen.
Ændringerne indebærer også, at en fast overheadsats skal anvendes i kommunernes takstberegninger – i stedet for, at hver kommune selv beregner andelen til centraladministration.
BDO anbefaler, at kommunen formidler beregningerne og metoder, skøn og fordelinger i et støttenotat samt fremlægger beregningsgrundlaget, så der er fuld transparens omkring beregningerne. Kommunen må nok forvente, at private leverandører vil kræve dokumentation i eventuelle situationer, hvor leverandøren skal tilbagebetale kommunen.
Vi kan hjælpe kommunen med at opstillet en beregningsmodel, som kommunen selv vil kunne benytte ved fremtidige beregninger, og som overholder reglerne på området. Modellen vil blive opbygget i Excel med fokus på gennemskuelighed og nem tilgang til opdatering ved fremtidige års genberegninger.
Hvis I er interesseret i en uforpligtende snak om, hvorvidt I har brug for hjælp, er I meget velkomne til at kontakte os.
Fra 1. juli 2025 skærpes kravene til takstberegning i forbindelse med madservice til hjemmeboende borgere efter Ældreloven § 13.
Ældreloven præciserer, at kommunalbestyrelser, der benytter en godkendelsesordning, skal foretage efterberegning af afregningspriser løbende efter behov – og mindst én gang årligt. Det er med ældreloven dog præciseret, at efterberegningen skal ske i forbindelse med aflæggelse af årsregnskab.
Derudover indføres et efterbetalingskrav, som betyder, at afregningspriser skal reguleres i forhold til de faktiske omkostninger. Hvis der opstår forskelle mellem de beregnede priser og de faktiske omkostninger, skal der ske efterbetaling – uanset om kommunen har afregnet for lidt eller for meget til de private leverandører. Det understreger behovet for løbende overvågning og et solidt dokumentationsgrundlag for kommunen.
Ændringerne indebærer også, at en fast overheadsats skal anvendes i kommunernes takstberegninger – i stedet for, at hver kommune selv beregner andelen til centraladministration.
BDO anbefaler, at kommunen formidler beregningerne og metoder, skøn og fordelinger i et støttenotat samt fremlægger beregningsgrundlaget, så der er fuld transparens omkring beregningerne. Kommunen må nok forvente, at private leverandører vil kræve dokumentation i eventuelle situationer, hvor leverandøren skal tilbagebetale kommunen.
Vi kan hjælpe kommunen med at opstillet en beregningsmodel, som kommunen selv vil kunne benytte ved fremtidige beregninger, og som overholder reglerne på området. Modellen vil blive opbygget i Excel med fokus på gennemskuelighed og nem tilgang til opdatering ved fremtidige års genberegninger.
Hvis I er interesseret i en uforpligtende snak om, hvorvidt I har brug for hjælp, er I meget velkomne til at kontakte os.