Ny prognosemodel giver datadrevet indsigt på specialundervisningsområdet – før budgettet lægges

Hvordan kan I som skoleforvaltning få tidligere og mere præcis indsigt i udgiftsbehovet på specialundervisningsområdet? 

Det stigende pres på specialundervisningsområdet kræver tættere styring og ledelsesinformation til at foregribe mulige budgetoverskridelser. Med en prognosemodel for specialundervisning får skoleforvaltningen et stærkere styringsværktøj, der kan hjælpe med at forudsige udviklingen - både for nuværende og næste år. 

Modellen understøtter jer i at lave prognoser for forventet Regnskab og Budget på forudsætninger for antal helårsbørn og gennemsnitspriser med udgangspunkt i jeres tilbudsvifte. Prognoserne bygger på kommunens egne data, faglige forudsætninger og den eksisterende viden i organisationen om visitation, aktivitet og serviceniveau.

Hvad får I som forvaltning ud af prognosemodellen?

Tidlig indsigt i udgiftsbehovet

I får et kvalificeret bud på, hvor mange børn der forventes visiteret til specialundervisning og hvilke typer af tilbud, der bliver efterspurgt. Det giver jer mulighed for at handle proaktivt.

Styrket budgetlægning og prioritering

Modellen giver et mere præcist grundlag for budgetlægning og ressourcetildeling. Dermed bliver det lettere at argumentere for nødvendige justeringer i budgettet.

Øget transparens i økonomistyringen

Ved at koble udviklingen i aktivitet sammen med prisniveau og visitationsmønstre, får I et mere nuanceret billede af, hvad der driver udgifterne, og hvor der kan sættes ind.

Minimalt vedligehold og opdateret ledelsesinformation

Modellen er integreret med kommunens økonomi- og elevadministrationssystem, så dataindsamling, behandling og visualisering sker automatisk på månedsbasis. Det betyder bedre beslutninger med færre ressourcer.

Et bedre beslutningsgrundlag – når du har brug for det

Med prognosemodellen som vidensgrundlag skabes der gennemsigtighed i, om det er serviceadgangen eller serviceniveauet, som driver udviklingen på specialundervisningsområdet i jeres kommune. Det understøtter jer, som organisation i, at:

  • Prioritere og planlægge kapacitet og ressourcer.
  • Skabe transparens i jeres økonomistyring.
  • Kommunikere klart både op og ned i organisationen samt udadtil.

Har du spørgsmål, eller ønsker du en præsentation af modellen i din kommune, er du meget velkommen til at kontakte os.

Kontakt os

Jeg ønsker at blive kontaktet af BDO Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, CVR-nr. 45719375 via e-mail og/eller telefon, og jeg er bekendt med, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med følgende privatlivspolitik (https://www.bdo.dk/da-dk/privatlivspolitik-databehandling), herunder videregivelse med henblik på at målrette vores markedsføring. Du bliver kun kontaktet én gang med henblik på bedst muligt at besvare din henvendelse.