Mellemkommunale takster på madområdet

Det er snart tid til at beregne det kommende års takster på det kommunale madområde, og for mange kommuner betyder det, at en række komplekse beregninger skal på plads. Det gælder blandt andet takster for frit valg, mellemkommunale betalinger og brugertakster for madservice og mad på plejecentre.

Fælles for disse takster er, at de skal tage udgangspunkt i kommunens faktiske omkostninger. Men der er en række forhold, der skal tages højde for: nogle takster er underlagt loft, andre skal beregnes med fuld eller delvis moms – og fejl kan få både økonomiske og administrative konsekvenser.

 

Risiko for fejl – men også et stort økonomisk potentiale

Kommunerne er forpligtet til løbende at sikre, at taksterne afspejler kommunens faktiske omkostninger. Dette gælder uanset om taksterne er højere eller lavere end de faktiske omkostninger. Et opmærksomhedspunkt er blandt andet hvis kommunens genberegning af fritvalgstakst (afregningstaksten til private leverandører af madservice) viser, at taksten er sat for høj, så har kommunen ingen mulighed for at kræve tilbagebetaling fra leverandørerne.

Hvis jeres kommune har borgere i plejebolig eller ældrebolig med betalingstilsagn fra en anden kommune, og endnu ikke har opdateret de mellemkommunale takster, kan det være en god idé at få foretaget en takstberegning. Vores erfaringstal viser, at forskellen mellem en opkrævet brugertakst og den reelle mellemkommunale takst på plejecentre kan være op til 1.900 kr. pr. måned pr. borger. Har kommunen for eksempel 10 borgere i plejebolig med betalingstilsagn fra en anden kommune, svarer det til et muligt økonomisk potentiale på op til 228.000 kr. årligt.

 

Beregningsmodel, der gør det enkelt

Hos BDO har vi udviklet en effektiv og brugervenlig beregningsmodel i Excel, som gør det nemt for kommuner at fastsætte takster i overensstemmelse med gældende regler. Modellen er både gennemskuelig og let at vedligeholde, så kommunen selv kan opdatere den år for år.
Samtidig tilbyder vi kompetenceopbygning, hvor vi klæder kommunens økonomimedarbejdere på til at forstå både lovgivningen bag taksterne og den praktiske brug af modellen.

Hos BDO har vi solid erfaring med takstberegning på ældreområdet – og vi hjælper jer gerne i mål.