Bæredygtighedsdagsordenen får både nationalt og internationalt en stadig stigende betydning i et virksomhedsperspektiv. I EU-regi forventes direktivet om bæredygtighedsrapportering - også kaldet ’Corporate Sustainability Reporting Directive’ (CSRD) - at blive vedtaget med ikrafttrædelse fra 1. januar 2023.
CSRD er dog ikke den eneste EU-retsakt, som kommer til at påvirke de bæredygtighedskrav, som virksomhederne bliver mødt af. Forskellige retsakter vil i de kommende år skærpe kravene yderligere. Ikke alene til den enkelte virksomhed, men også i relation til de værdikæder, som den enkelte virksomhed indgår i.
Det nye direktivforslag om due dilligence på bæredygtighedsdagsordenen
Som led i realiseringen af den europæiske grønne pagt, blev der den 23. februar 2022 stillet forslag til et direktiv om virksomhedernes due dilligence i relation til bæredygtighed.
Formålet med direktivet er at sikre, at virksomheder, der er aktive i det indre marked, bidrager til bæredygtig udvikling og bæredygtig omstilling af økonomier og samfund. Det skal de gøre ved at identificere, forebygge og afbøde, sætte en stopper for og minimere potentielle eller faktiske negative eksternaliteter på såvel menneskerettigheder og miljøet i forbindelse med virksomhedernes egne aktiviteter samt aktiviteter i deres datterselskaber og værdikæder.
Direktivforslagets artikel 2 beskriver, at det er de store virksomheder, der er omfattet direkte af direktivets anvendelsesområde og dermed pligtsubjekter i henhold til de krav, der følger af direktivforslaget. SMV-virksomheder er altså ikke direkte omfattet af direktivforslaget.
Uagtet, at SMV-virksomhederne ikke er omfattet af direktivforslaget, vil de alligevel blive påvirket, hvis de indgår i én eller flere værdikæder, som omfatter store virksomheder, der er underlagt direktivforslaget.
Hvad bliver konsekvenserne af direktivforslaget?
Artikel 15 direktivforslaget stiller krav til de omfattede virksomheder om, at de i deres forretningsmodel og -strategi tager højde for den nødvendige omstilling til en bæredygtig virksomhedsdrift. Virksomhederne skal understøtte og medvirke til at minimere klimaaftrykket og dermed de negative eksternaliteter forbundet med driften, således den globale opvarmning reduceres til 1,5 grad celsius.
Artikel 4 i direktivforslaget kan anskues som direktivforslagets generalklausul om, hvilke krav der stilles til virksomhedernes due dilligence-aktiviteter med henblik på at imødegå, forebygge og afbøde de klimamæssige påvirkninger, som virksomhedsdriften indebærer.
Bestemmelserne i artikel 5 til 11 indeholder en eksplicitering af de krav, som due dilligence-begrebet indebærer i direktivforslagets forstand. Det må anses for at være offentligretlige krav, som direkte påvirker det almindelige udgangspunkt om aftalefrihed, som gælder i alle de europæiske medlemsstater.