Ledelsesinformation skal laves i samarbejde med dem, der skal bruge den

Opbygning af automatiseret ledelsesinformation kan godt lyde som en teknisk og IT-tung proces, der mest handler om kodning og systemintegrationer. Disse ting fylder helt naturligt også noget, men i virkeligheden er det vigtigste ikke at glemme hovedformålet med ledelsesinformationen; at modtageren skal kunne træffe bedre og hurtigere beslutninger. 

I BDO hjælper vi kommunerne med at opbygge god ledelsesinformation, der understøtter ledere og medarbejdere i at træffe bedre beslutninger - på tværs af velfærdsområderne, på de tekniske områder og centralt i kommunernes direktioner og økonomiafdelinger. 

De enkelte brugeres behov er i centrum, hvorfor projekterne derfor hele tiden har fokus på at sikre inddragelse af de ledere og medarbejdere, der skal benytte ledelsesinformationen. Ellers risikerer man, at ledelsesinformationen ender med ikke at blive brugt, hvis værktøjerne ikke understøtter den faktiske beslutningstagning – og brugerne ikke kan se værdien af værktøjet. 

Af den grund bør BI-afdelingen også løbende følge op på, om og hvordan ledelsesinformationen bliver brugt – og løbende tage dialogen med brugerne om behov og tilpasninger.

Nedenfor er illustreret et typisk projektforløb for design, opsætning og implementering af ledelsesinformation. 


BDOs projekter er typisk organiseret som vist i nedenstående trekant.

Fase 1 – Behovsfase: Projektet starter med udarbejdelse af et fælles målbillede for projektet i form af en skitse af de endelige rapporter, som vi tegner op, så vi har et fælles billede af, hvordan slutproduktet konkret skal se ud.

Fase 2 – Den tekniske fase: I den tekniske fase udarbejdes rapporterne samt det systemsetup, som rapporterne skal trække data fra. Her er det centralt, at der bliver lavet et teknisk setup, der passer med den nuværende governancestruktur for ledelsesinformation i kommunen, så kommunen selv kan vedligeholde og videreudvikle ledelsesinformationen.

Fase 3 – Implementeringsfase: I implementeringsfasen er der fokus på at gøre den udarbejdede ledelsesinformation til et centralt styringsværktøj i organisationen. Det er vigtigt at kommunikere værktøjets værdi, mens brugerne skal oplæres i, hvordan de enkelte rapporter kan benyttes. Herudover skal der løbende følges op på, hvordan værktøjet bruges i organisationen.


Kontakt os

Vil du høre mere?  Kontakt os i dag