God ledelsesinformation ser mere fremad end tilbage
God ledelsesinformation ser mere fremad end tilbage
Mange data handler om i går. Hjemmepleje, der er blevet leveret. Vejhuller, der er blevet lappet. Borgere, der er blevet visiteret. Derfor kan det også ske, at ledelsesinformation får fokus på, hvordan det er gået – ikke på, hvad der kan gøres fremadrettet.
Selvom det er vigtigt at forstå, hvordan det er gået, er det sjældent muligt at påvirke tidligere resultater. I maj er det begrænset, hvad man kan stille op med et budget, der blev overskredet i marts.
BDO arbejder derfor ud fra en tilgang, hvor ledelsesinformation skal være handlingsskabende. Af den grund fokuseres der i højere grad på leading indicators, der peger fremad. De giver tidlige advarsler og gør det muligt at handle før problemerne opstår. I modsætning til lagging indicators – altså bagudskuende nøgletal – der viser, hvordan det er gået.
Selvom det er vigtigt at forstå, hvordan det er gået, er det sjældent muligt at påvirke tidligere resultater. I maj er det begrænset, hvad man kan stille op med et budget, der blev overskredet i marts.
BDO arbejder derfor ud fra en tilgang, hvor ledelsesinformation skal være handlingsskabende. Af den grund fokuseres der i højere grad på leading indicators, der peger fremad. De giver tidlige advarsler og gør det muligt at handle før problemerne opstår. I modsætning til lagging indicators – altså bagudskuende nøgletal – der viser, hvordan det er gået.
På den måde kan et ledelsesinformationsprojekt også være en facilitator til at skifte styringsmæssigt fokus.
Når BI bruges til at fremme et fremadskuende mindset, fungerer det ikke blot som en rapportmotor – men som en aktiv medspiller i organisationens strategiske styring.
Det kræver, at man tør tænke anderledes: Væk fra opfølgning som kontrol og over mod ledelsesinformation som fremadrettet støtte til handling.