Oversigt

Bogføringsloven

Folketinget har den 19. maj 2022 vedtaget lovforslag til en ny bogføringslov. Der er tale om en helt ny lov, der erstatter den nugældende bogføringslov.

Den nye lov har dels en række bestemmelser videreført fra den gamle lov, men i en opdateret og mere nutidig formulering, dog med visse væsentlige ændringer.

BDO har udarbejdet publikationen ”Bogføringslovens krav til virksomheden, 2022” med de ændringer, som følger af den nye bogføringslov, herunder særligt de nye krav til digitalisering af bogholderiet. Med publikationen får du på en nem og overskuelig måde et overblik over de mange krav og pligter, bogføringsloven stiller til virksomheden. Herudover indeholder publikationen en oversigt over de forventede ikrafttrædelsestidspunkter.

Der udestår fortsat en række forhold til nærmere afklaring hos Erhvervsstyrelsen, herunder bekendtgørelser om digitale bogføringssystemer. Dette er markeret i publikationen.


Spørgsmål og svar der har relevans nu

Erhvervsstyrelsen er kommet med en skabelon. Den kan du finde her.

Er du e-conomic kunde, er der mulighed for at tilgå en skabelon under "Alle Indstillinger", hvor du kan have din egen bogføringsbeskrivelse liggende. 

Det fremgår af bogføringsloven § 7, stk. 2, at virksomheder, der på grund af deres kompleksitet, antallet af transaktioner eller transaktionernes økonomiske omfang ikke er i stand til at registrere alle individuelle køb eller salg, kan i stedet registrere aggregerede køb eller salg på grundlag af daglige kasseopgørelser. 

Nej, det skal opbevares eksternt (og også internt ift. en evt. koncern, hvis virksomheden er en del af sådan). Der er mulighed for følgende løsninger:

 

  • Godkendte, Cloud-baserede systemer – Fuldstændig opbevaring hos udbyder/tredjepart i skyen, hvormed der er automatisk sikkerhedskopi.

 

  • Godkendte Hybrid-systemer – installeret lokalt i virksomheden, men med en sikkerhedskopi hos udbyder/tredjepart. Der skal laves sikkerhedskopi af ændringer en gang om dagen. Fuld sikkerhedskopi en gang om ugen.

 

  • Egenudviklede/Specialdesignede bogføringssystemer. Digitale registreringer og bilag, eller som minimum en sikkerhedskopi heraf, skal ligge hos udbyder eller ekstern tredjepart. Der skal laves sikkerhedskopi af ændringer en gang om dagen. Fuld sikkerhedskopi en gang om ugen.




Spørgsmål og svar der har relevans senere

Ja, holdingselskaber vil også blive omfattet af dette krav. 

Ja, som udgangspunkt skal alle købs- og salgsfakturaer opbevares i et digitalt bogføringssystem. Du kan læse en uddybende beskrivelse af hvilke bilag på virksomhedsguiden.


 Det er gældende fra:

  • Hvis du anvender et registreret digitalt bogføringssystem fra første regnskabsperiode pr. 1. juli 2024.
  • Hvis du anvender et ikke-registreret digitalt bogføringssystem fra første regnskabsperiode pr. 1. januar 2025.

Du kan på Erhvervsstyrelsens fortegnelse over registreret bogføringssystemer se listen over registrerede digitale bogføringssystemer.

Der er fra Erhvervsstyrelsens side krav til udbyderne af standard digitale bogføringssystemer omkring den europæiske standard Peppol BIS i forbindelse med udenlandske handler.

Systemer af denne art vil blive betegnet som "Egenudviklet/Specialudviklet" (dette gælder alle systemer ikke på listen over godkendte systemer. Denne bekendtgørelse er p.t. under udarbejdelse og forventes udstedt 1. oktober 2023. Det vil under alle omstændigheder være den individuelle virksomhed selv, der vil være ansvarlig for at overholde disse krav. Ikrafttrædelsesdatoen forventes for nuværende at være 1. januar 2025.  

Det korte svar er ”nej”. 

Bilag skal opbevares digitalt, og opbevaringen skal ske i bogføringssystemet.


 Her vil det eksterne fakturascanningssystem blive betragtet som en del af virksomhedens digitale bogføringssystem. Hvis systemet ikke er registreret hos Erhvervsstyrelsen, er det virksomhedens eget ansvar, at systemet overholder kravene.

 

Du kan læse mere om kravene her

Systemer af denne art vil blive betegnet som "Egenudviklet/Specialudviklet" (dette gælder alle systemer ikke på listen over godkendte systemer). Denne bekendtgørelse er p.t. under udarbejdelse og forventes udstedt 1. oktober 2023. Det vil under alle omstændigheder være den individuelle virksomhed selv, der vil være ansvarlig for at overholde disse krav. Ikrafttrædelsesdatoen forventes for nuværende at være 1. januar 2025. 

Det er det digitale bogføringssystem, der skal leve op til kravene for digitale bogføringssystemer. Ikke øvrige systemer som lønsystemer, bookingsystemer mv. Dette er dog ikke en garanti for, at det ikke vil blive et krav med tiden.


 Her er det vigtigt at skelne imellem, om det øvrige system varetager områder, der er krav til.

 
 Ex. Hvis dit bookingsystem afsender en salgsfaktura/simpel kvittering ved opkrævning, og denne er underlagt bilagsbekendtgørelsen, skal den transaktion og bilag opbevares i dit digitale bogføringssystem. Hvis bookingsystem automatisk overfører transaktion og bilag vedhæftet til transaktionen til dit registreret bogføringssystem, er alt godt. 
 Men hvis bilagene ikke bliver overført til dit registreret digitale bogføringssystem, så er du som virksomhed ansvarlig for, at bookingsystemet overholder kravene.

Bilag skal opbevares digitalt, og opbevaringen skal ske i bogføringssystemet. Der er ikke noget til hinder for, at dette er overført til økonomisystemet fra et add-on modul.
 Hvis dit add-on system ikke overfører det til dit bogføringssystem, bliver add-on systemet betragtet som en del af dit digitale bogføringssystem.

Det fremgår af bogføringsloven § 7, stk. 2, at virksomheder, der på grund af deres kompleksitet, antallet af transaktioner eller transaktionernes økonomiske omfang ikke er i stand til at registrere alle individuelle køb eller salg i stedet kan registrere aggregerede køb eller salg på grundlag af daglige kasseopgørelser.

Systemer af denne art vil blive betegnet som "egenudviklet/specialudviklet/ikke-registreret" (dette gælder alle systemer som ikke er på listen over registreret bogføringssystemer.)

Her vil det være den individuelle virksomhed, der er ansvarlig for at system overholde kravene til det digitale bogføringssystem senest for første regnskabsperiode pr. 1. januar 2025. 

 

Man vil ikke på noget tidspunkt skulle søge om godkendelse, men man skal i sin compliancedokumentation ved et evt. kontrolbesøg kunne påvise, hvordan et gældende IT miljø via en såkaldt ”flerhed af systemer” samlet set opfylder kravene i bogføringsloven.

Systemer af denne art vil blive betegnet som "egenudviklet/specialudviklet/ikke-registreret" (dette gælder alle systemer som ikke er på listen over registreret bogføringssystemer.) 
 Her vil det være den individuelle virksomhed, der er ansvarlig for at system overholde kravene til det digitale bogføringssystem senest for første regnskabsperiode pr. 1. januar 2025. 

 

Det vil med fuld overholdelse af lovgivningen være en mulighed for et Salgskontor eller lignende at køre sit typisk mindre regnskab i et registreret system med henblik på nem og billig tilgang til overholdelse, for derpå at eksportere de ønskede oplysninger med evt. tilhørende filer til moderselskabets egenudviklede system.