• Urban Jürgensen
Case:

Urban Jürgensen

23 april 2018

Tom er altid lige ved siden af mig i skyttegraven - derfor er han min revisor

I 1991 mødte Lars Erik Nielsen og Tom Petterson hinanden til et møde, om noget så eksotisk som opstart af vandflyverdrift på Maldiverne.

Nu, mange år senere, er vandflyversleskabet stiftet, succesfuldt drevet og solgt, men samarbejdet er fortsat, og Tom er i dag en af Lars Eriks nærmeste rådgivere. Et af deres nyeste projekter er urmærket, Urban Jürgensen, som Lars Erik, sammen med fire andre investorer, købte tilbage på danske hænder i 2015. Et projekt, der er drevet af en god portion kærlighed til ure og finmekanik i almindelighed, men også kulturhistorien om den danske urmager, Urban Jürgensen, i særdeleshed.

Grundlagt for at gå ind i Urban Jürgensen var på plads for Lars Erik. Han har altid været mekanisk interesseret, og synes generelt at "finmekanik er fantastisk." Passionen var absolut tilstede. Tilfældighederne ville at han via et tidligere engagement i guldsmedebranchen, kendte menneskene bag Urban Jürgensen, og da personen, der drev virksomheden døde, var Lars Erik én blandt flere, der mente at det ikke kunne være rigtigt at en over 240 år gammel virksomhed skulle dø. Den måtte samles op og køres videre, "og det er det, vi nu er i gang med, for Urban Jürgensen fortjener at bestå i historien", som Lars Erik fortæller.

Fra beslutning til handling

Hvordan gør man så, når man har besluttet sig for at bringe en virksomhed fra 1773 med dansk islæt tilbage på danske hænder? Hvor begynder man? Lars Erik begyndte, som han begynder et hvert nyt erhvervsprojekt - "jeg ringer til Tom og siger 'lad os kigge på tallene' ".

Og så går Tom i gang. Og selvom virksomheden er atypisk, så er arbejdsgangen det ikke, og Tom forklarer, at han går til opgaven på nøjagtig samme måde, som alle andre opgaver.

”Jeg skal finde ud af, om det er noget, man i forretningsmæssig forstand kan få noget fornuftigt ud af, og om de rigtige oplysninger er tilgængelige. Det er mit håndværk. Det er ikke kunsthåndværk, som Urban Jürgensen ure, men det er godt håndværk," slutter han med et smil.

Det forretningsmæssige skal være på plads. For selvom Lars Erik har et svagt punkt for ure og finmekanik, så har con amore kun en plads så længe, at der er en ordentlig forretningsidé i det.

Om der kan tjenes penge, det finder de ud af, når Tom har kigget på tallene. Så sætter Lars Erik og Tom sig sammen, gransker tallene, river budgetterne fra hinanden, lægger regnearkene op, og diskuterer nøje om det er noget, de mener forretningsmæssigt kan lade sig gøre, og så kommer alt det andet, markedsføring, markederne, om man tror på det osv. Det første, det er science, den er rimelig eksakt, og den står Tom for. Den anden del, det er gætteriet.

Det er mange penge, men det er ikke dyrt

Det er ikke på et hvilket som helst marked, Lars Erik og Tom skal have succes med Urban Jürgensen, for det hæderkronede urmærke indtager en helt særlig plads i ur-hierarkiet. Det er ure, der primært henvender sig til kendere, connaisseurs og samlere - og prisen er også derefter. Priserne begynder på omkring 15.000 schweizerfranc (ca. 100.000 danske kroner) og går hele vejen op til 400.000 schweizerfranc for et speciallavet ur (ca. 2,8 millioner danske kroner), men, siger Lars Erik, "det kan godt være, at det er mange penge, men det er ikke dyrt" og uddyber:

”Vi smeder viserne, præcis som man smeder et samuraisværd. Man trækker en platin, guld eller sølvtråd, og bøjer den, smeder den, trækker den, smeder den, og til sidst får du, hvad der svarer til et sværd. Og det er en enormt lang proces. Urskiverne er på samme måde håndlavet. Det er sølvskiver, som bliver bearbejdet. Det tager i hvert fald én dag at skære én urskive, og der er 30%, som ikke går igennem den sidste kvalitetskontrol.”

Troen på perfektionismen i håndværket er så stor, at den ligefrem bliver brugt til at sælge urene. Ifølge Lars Erik er det bedste salgstrick nemlig at lægge et Urban Jürgensen ur ved siden af et ur fra en konkurrent og så give en potentiel kunde en lup - "så kan de se forskellen, og man ser det straks. ” Det er perfektionismen i håndværket, man køber. Det er forståelsen af, hvorfor et ur skal koste så meget. Det finder man først ud af, når man ved, hvad der ligger bag skiverne. Og hvor svært det er.

Urban Jürgensen er ikke bare et brand, det er et håndværk. Og det er slid, præcision, og loyalitet i forhold til mesterværk. Det kræver forståelse for håndværket. Og det har Urban Jürgensens kunder, det er connaisseurs, og folk der diskret ønsker det bedste.  

On-demand revisor i en skyttegrav

For Lars Erik er en af forudsætningerne for at et atypisk forretningseventyr som Urban Jürgensen, at han har en revisor, der er i stand til at sætte sig i sit sted og agere derefter, "og det er Tom i den grad, " siger han og fortsætter, "det er dejligt at finde en revisor - en partner - som i den grad tænker og agerer som en selv. Det er lidt sygt på den måde, men det fungerer godt for os."

Og for Lars Erik er det ikke bare dejligt - "det er afgørende for den måde jeg virker på." Lars Erik er nemlig en af de mennesker, der kører on-demand, fortæller han. Hvis klokken er 2 om natten, og den er 7 om aftenen i San Fransisco, så har Lars Erik brug for at kunne ringe op og sige " 'godmorgen, Tom, den er ti minutter over to, og vi skal lige have svaret på det her', og så står Tom op og svarer på det.

Lars Erik slutter af med at karakterisere Tom ud fra den type kunder, han har: "Tom har valgt at revidere for virksomheder og hjælpe virksomheder, som tager tingene meget personligt. De mennesker som Tom har som kunder, det er nogen, der er dybt involveret med en personlig karakterstyrke, om det så er på Grønland eller Maldiverne, eller forskellige steder i Danmark, så er det folk, der ofrer. Det er sgu ikke for enhver, at være revisor for tosser, der tager til Maldiverne. Det er langt væk. Og der er Tom god til at være med ude og være på de steder, hvor man har behov for det, det er derfor, han er min revisor. Han er altid lige ved siden af i skyttegraven. Og siger "nu angriber vi," når kuglerne de flyver om ørene på en. Og Tom er med.”