• Nyform
Case:

Nyform

23 april 2018

Sports- og fritidskæden nyform har høj puls og oplever fortsat vækst

Nyform er en succeshistorie om en driftig iværksætter, Kurt Enevold Nielsen, der i løbet af knapt 30 år har skabt sports- og fritidskæden med 35 butikker og en fantastisk flot vækstrate ved bl.a. at tænke proaktivt og indlevede i forhold til, hvordan turisterne i det danske ferieland tænker og handler. Nærmeste rådgiver gennem alle årene har været Senior Partner, statsautoriseret revisor Jørgen Kjer fra BDO i Kolding.

Kurt Enevold Nielsen ejer kædens 35 butikker, godt fordelt over hele landet med de fleste beliggende på vestkysten. Siden den allerførste butik blev åbnet for snart 30 år siden har Jørgen Kjer været den, der har sparret og været med til at udvikle nyform:

”Det har været og er en lang og spændende rejse siden den første butik åbnede på Rømø. Der har været mange store strategiske beslutninger undervejs, og Jørgen har altid stået parat som en proaktiv, skarp og dygtig rådgiver – det er et godt match til en iværksætter som jeg, der handler meget i nuet. Har der været noget Jørgen ikke har vidst nok om, så har jeg altid kunnet mærke hans stærke faglige bagland i BDO, og det har skabt stor tryghed - også nu hvor vi etablerer butikker i Sverige og Tyskland. ”

Ferielandet er hjemmebanen

Nyform har fundet en niche ved at satse på de feriebyer, som oplever stor tilstrømning af turister. Udvalget i butikkerne er især tøj til sport og fritid, men der er også en lang række andre varer, som turisterne har brug for, når de er på ferie. Lige fra paraplyer og gummistøvler til parasoller og legetøj til stranden og sandkassen.

”Når folk holder ferie, vil de gerne shoppe, men det må ikke være alt for dyrt, og det lægger vi vores prisniveau efter. Hver lørdag bliver der skiftet ud i kundegrundlaget, når nye gæster flytter ind i sommerhuse og feriecentre, og det giver os et fantastisk flow, ” fortæller Kurt. Når resten af Danmark holder fri, holder nyform åbent: ”De fleste af vores butikker har åbent hver dag – året rundt - også ofte til sent om aftenen. Tilgængelighed har vist sig at være rigtigt vigtigt for vores kunder. Butikken på Fanø har holdt åbent over 5000 dage i træk, hvilket betyder, at der hverken har været lukket til jul eller nytår. Når butikkerne holder åbent, er der også åbent på kontoret, så vi kan altid nås og yde den service, der er behov for, ” forklarer en dedikeret Kurt.

Dedikationen kendetegner i det hele taget Kurts forretningstilgang såvel som indstillingen til livet i det hele taget. Når der tages udstyr til klatring ind i sortimentet er Kurt ikke bleg for at teste det selv, og derfor har han altså besteget Kilimanjaro med udstyr fra nyform.

”Grunden til at samarbejdet med Jørgen er så godt, er at han har den samme gejst for at drive noget større og til stadighed skabe bedre og bedre resultater. Vi er på linje, når det handler om at optimere forretningen og finde de optimale løsninger, og derfor sidder Jørgen også med som min nærmeste sparringspartner til samtlige bestyrelsesmøder, ” forklarer Kurt.

Næste bjergtop skal indtages

I 2015 passerede Kurts virksomhed 200 millioner kr. i omsætning, og det appellerer til at sætte nye højere mål. Fremtiden står på yderligere vækst ”Der er altid en ny bjergtop i horisonten, som jeg har lyst til at indtage. Vi kunne godt øge lønsomheden, men jeg foretrækker at investere i virksomheden og få den til at vokse, ” lyder det fra Kurt Enevold Nielsen, som glæder sig over, at Jørgen også for fremtiden er del af nyforms væksteventyr.