Vi bruger cookies og andre sporingsteknologier til at forbedre browsing-oplevelsen på vores hjemmeside, vise personaliseret indhold og målrettede annoncer, analysere trafikken på siden, og forstå hvor vores besøgende kommer fra. Hvis du vil vide mere, kan du læse vores cookie-politik. Du kan desuden læse vores privatlivspolitik, hvis du ønsker mere information. Ved at klikke ’accepter og luk’ giver du samtykke til, at vi bruger cookies og andre sporingsteknologier.
Artikel:

Amazon - hvordan får du det bedste ud af Amazons storsatsning på reklamer?

05 februar 2019

Amazon fokuserer i stigende grad på reklamer. En strategi, der har betydning for både virksomheder og reklamebranchen. Hvis den amerikanske online-gigants satsning bærer frugt, vil det hos begge parter kræve større fokus og bedre færdigheder for at kunne følge med udviklingen.

Vi giver her en række råd til, hvordan din virksomhed får det bedste resultat ved at reklamere hos Amazon.


Amazon er Google for varer

Når kunder oser eller er på udkig efter en specifik vare, er Amazon i stigende grad startpunktet. Undersøgelser viser, at omkring 55% af amerikanske forbrugere starter deres søgning efter et produkt på Amazons platform. I juleperioden 2017 svarede 75% adspurgte forbrugere, at de ville købe størstedelen af deres gaver fra Jeff Bezos & Co. Med andre ord er Amazon ved at udvikle sig til at være varesøgningers svar på Google

Med Amazons indtog på det danske marked tyder meget på, at udviklingen herhjemme vil gå i samme retning.


Øget fokus på reklamer

I dag bruges omkring 4% af alle online-reklamekroner hos Amazon. En pæn pose penge, men stadig langt efter Facebook (20%) og Google (37%). Analysevirksomheden Emarketer forudsiger, at Amazons markedsandel vil vokse til 7% i 2020.

Det kommer til dels som følge af en fokuseret strategi fra Amazon, der nu storsatser på onlinereklamer. Logikken bag er, at mens andre som Google og Facebook har omfattende data om, hvad forbrugeren kan lide og søger efter, så er forbrugere på Amazon allerede meget længere i deres købsforløb. Det vil Amazon udnytte til at lokke flere virksomheder til at reklamere hos dem.


Fra ide til køb

Reklame- og marketingsbranchen har stort fokus på kunders købsforløb. Groft sagt er der her tale om det forløb, en forbruger gennemgår fra idéen til at købe et produkt eller en service til det endelige køb.  Når forbrugeren når til Amazon, er de langt i denne købsproces, hvilket har stor værdi for både virksomheder og reklamebranchen, da reklamekroner brugt her har en bedre chance for at lede til et køb.

Takket være deres data om vores køb og analyser af vores forbrugs- og handelsvaner, kan Amazon præsentere relevante reklamer for folk i øjeblikke, hvor de er mere tilbøjelige til at købe produkter.


Store konsekvenser for reklamebranchen

Både virksomheder og deres marketingspartnere, som reklamevirksomheder, vil efter al sandsynlighed kunne udnytte Amazons stadig voksende reklameplatform, hvor det nu også er muligt at købe annoncer programmatisk.

I reklamebranchen kræver det specielle færdigheder og indsigt at udnytte de nye muligheder bedst muligt. Et faktum, der har fået branchens sværvægtere som 360i, Mindshare og WPP til at arbejde med Amazon-specifikke løsninger. Det samme – om end i mindre målestok – bør være en ambition for danske reklamevirksomheder, der ellers ikke vil kunne levere de løsninger, som kunder i stigende grad vil efterspørge.


Fem råd til virksomhederne

Virksomheder bør som udgangspunkt have et overblik over de muligheder, Amazon giver på reklamefronten, inden de kaster sig ud i at skabe kampagner og købe reklamer. Det kan gøres enten selvstændigt eller i samarbejde med en marketingspartner.

Her giver vi fem råd til, hvordan du får det bedste ud af at reklamere hos Amazon.

  1. Kend de forskellige muligheder. Der findes tre hovedkategorier af Amazon-annoncer: Sponsorerede produktannoncer, søgeannoncer og produktdisplayannoncer. Hver har sine fordele. Klik her for en nærmere gennemgang af dem.
  2.  Organiser og strukturer dine kampagner. Før du køber reklamer, skal du finde ud af, hvordan kampagnerne skal sammensættes for hver produktkategori, hvilke søgeord de skal forbindes med og hvilke informationer reklameteksterne skal indeholde.
  3.  Være unik og reflekter dine værdier. Sørg for, at din annoncetekst ikke kun er optimeret i forhold til, hvad du sælger.  Prøv at indarbejde kreativitet, budskaber om dine værdier og/eller humor i dine annoncer. Der er mange om buddet på Amazon, så det er vigtigt at kunne skille sig ud og skabe en relation til forbrugerne
  4.  Test nye søgeord ofte. Forbrugernes vaner, præferencer og søgetermer forandrer sig over tid. Ved at teste nye søgeord, kan du få et bedre indtryk af, om du rammer potentielle kunder.
  5.  Vurder din strategi og analyser dine kampagners effekt. Udfør løbende analyser af effekten af dine reklamekampagner, og hvor du lægger dit fokus. Kan det eksempelvis bedst betale sig at fokusere på kampagner for dine mest solgte produkter eller at satse bredere?  

 

Kontakt os