Vi bruger cookies og andre sporingsteknologier til at forbedre browsing-oplevelsen på vores hjemmeside, vise personaliseret indhold og målrettede annoncer, analysere trafikken på siden, og forstå hvor vores besøgende kommer fra. Hvis du vil vide mere, kan du læse vores cookie-politik. Du kan desuden læse vores privatlivspolitik, hvis du ønsker mere information. Ved at klikke ’accepter og luk’ giver du samtykke til, at vi bruger cookies og andre sporingsteknologier.
Artikel:

Amazon - hvad vil verdens mest kundefokuserede virksomhed gøre ved danske virksomheder?

04 juli 2018

Jeanette Staal , Senior Partner, statsautoriseret revisor |

Amazon åbner efter al sandsynlighed snart en afdeling i Danmark. Internetgiganten bringer en logistikafdeling og et varesortiment med sig, som kan have stor indvirkning på danske virksomheder. Det gælder specielt for Amazon Prime, hvor kunder tegner et årligt abonnement, og til gengæld får de blandt andet hurtig levering og adgang til film, tv og musik.

Vi har kigget på, hvad effekten har været i de lande, hvor Amazon allerede har gjort deres indtog, hvilket måske giver svar på nogle af de spørgsmål, som Amazons (formentlige) indtog i Danmark giver anledning til at stille.


Hvornår sker det?

Rygterne har svirret i nogen tid, og der er overvejende sandsynlighed for, at det bliver inden årets udgang. Amazon har allerede åbnet nye afdelinger i både Tyskland og Polen, som vil gøre det nemmere for dem at udbrede Amazon Prime til det Skandinaviske marked, inklusiv Danmark.

Fem e-handelseksperter fortæller samstemmende til det svenske medie Di Digital, at Amazon rekrutterer på livet løs. Flere af dem vurderer, at Amazon vil begynde med lagrene syd for grænsen, men potentielt også åbne lagre i Skandinavien.

"De kommer til Sverige, Danmark og Finland samtidig og vil tilbyde gratis levering og levering næste dag. I betragtning af Amazonas ressourcer tror jeg, at de vil have et lager i Norden lige fra starten", siger Hans Otterling, partner for venturekapitalfirmaet Northzone, til Di Digital.


Hvad er effekten?

Der kan være tale om alt fra dommedag til nye muligheder - alt efter hvem du spørger. Erfaringer fra nabolande som Tyskland og England viser, at specielt Amazon Prime har stor effekt.

Amazon har desuden en strategi for udrulning i nye lande, der ofte inkluderer en sænkning af priserne på udvalgte varer i begyndelsen. Amazons værdi er rundt regnet det dobbelt af det danske bruttonationalprodukt, så de har mere end rigeligt med midler til at udkonkurrere mindre virksomheder ved at køre med underskud i et stykke tid.

I lande som Frankrig og England har konsekvensen været, at konkurrenter som Carrefour og Tesco har været nødsaget til at fyre medarbejdere for at forblive konkurrencedygtige.

Andre parametre som antallet af handlende, der besøger gågader og handelsområder har også vist sig at falde i kølvandet på Amazon og Amazon Primes indtog i England.


Hvilken indvirkning har Amazon Prime?

I 2009 var der to millioner Amazon Prime- abonnementer. I 2011 var det vokset til fem millioner og I 2015 var der omkring 40 millioner (tælles som regel i husstande). Prime-abonnementer bruger samtidig mere end dobbelt så mange penge hos Amazon som ”almindelige kunder”. For USA var det $1,500 om året for prime-abonnementer sammenlignet mod $625 for almindelige kunder.


Hvor meget af markedet vil Amazon tage – og hvor hurtigt?

Erfaringer fra andre europæiske lande viser, at Amazon kan bevæge sig ganske hurtigt. I dag sidder Amazon på 30 procent af nethandlen i Frankrig, 25 procent i England og omkring 46 procent i Tyskland. I sidstnævnte har Amazon kun for alvor satset på siden slutningen af 2015. I hjemlandet USA sidder Amazon på hele 60% af internethandlen, hvis man tæller de netbutikker med, som betaler for at sælge deres varer på Amazons platform.

I Danmark stiger e-handelen voldsomt, mens det mange steder går den anden vej med fysisk handel. Ifølge en rapport fra DIBS blev der samlet omsat for 84 milliarder kroner online i 2017. Hvis Amazon ender med en markedsandel et sted mellem den, de har i England og Tyskland, vil de i løbet af få år sætte sig på mellem 21 milliarder og 39 milliarder af den omsætning.

En vigtig pointe her er, at danske handlende allerede anvender internationale netbutikker i stor stil. En analyse af e-handel i 2016 fra Foreningen for Dansk Internethandel viser, at:

”[…]mens danske forbrugere købte for knap 14 % mere herhjemme, så steg købene i udlandet med 20,4 % til i alt 32,4 mia. kr. En stigning på 5,5 mia. kr.”

 

Hvem kan blive ramt?

Det korte svar er: Stort set alle, der har produkter, der kan handles online. Amazon har fra de første, spæde dage som online boghandel konstant udvidet både varesortimentet og listen af ydelser. I dag dækker Amazon stort set alle former for detailhandel, medievirksomhed, B2B-handel og varesortimentet er imponerende. Groft sagt kan du købe alt fra elastikker til Eric Claptons Stratocaster. Dagligvarer, bilhandel og ejendomsmægling er tre relativt nye områder, men efter al sandsynlighed langt fra de sidste områder, Amazon vil kaste sig over.

Vores kolleger hos BDO i USA har lavet en glimrende analyse af nogle af Amazons mulige næste træk, som du kan læse her - og her.

Amazon bevæger sig samtidig hurtigt mod at blive en omni-channel salgsvirksomhed. Det vil sige, at det bliver muligt at købe varer både elektronisk og i fysiske Amazon-forretninger. De første forretninger findes allerede i USA, og det ser ud til, at flere nye vil komme til. Også i andre markeder. Samtidig eksperimenterer Amazon med midlertidige ”pop-up shops”.


Hvad kan du gøre for at modstå Amazon?

Det er specielt Amazon Prime, som har vist sig at være udslagsgivende for Amazons fremgang. Da PostNord i forvejen er presset, kan det være svært at konkurrere på den front.

Andre muligheder for danske virksomheder tæller:

  • Tilbyd kunder at hente og bytte onlinekøb i butikken. Det personlige islæt af en handel viser gang på gang at være udslagsgivende. Amazon har stadigvæk kun ganske få fysiske butikker, og det er stadig uvist om – eller hvornår - der kommer Amazon-butikker herhjemme.
  • Bliv en destination. Tilbyd mere end et køb. Vær en oplevelse. Bliv et sted som folk vil flokkes til. Starbucks er et glimrende internationalt eksempel.
  • Hav en mission. Kunder er i dag mere bevidste end nogensinde om det moralske og etiske aspekt af deres køb. Hav en historie om, hvad dit produkt tilbyder, og hvad din virksomheds mål – ud over profit - er.
  • Overvej mulige abonnementsløsninger. Online abonnementer på alt fra sokker til flyrejser er i stærk fremgang. Det er en handelsform, som mange kunder i dag foretrækker. Overvej om der findes måder, du kan sælge produkter via abonnementsmodeller.
  • Samarbejd. Det kan godt være, at der ligger en anden tøjbutik i samme gågade, men når Amazon kommer til landet, er det ikke længere din største konkurrent. Find måder at skabe lokale samarbejder. Det lokale islæt er en parameter, som Amazon ikke kan konkurrere på.


Hvordan kan du udnytte Amazon?

Amazon er ikke ’kun’ en fare. Omkring 68% af mindre virksomheder i USA, som sælger produkter via Amazon, har oplevet en fremgang i salgstal. Det er med andre ord en salgsplatform, som kan give adgang til mange nye muligheder, hvis virksomheder formår at udnytte fordelene ved Amazon.

For danske virksomheder tæller mulighederne blandt andet:

  • Adgang til flere kunder. Amazons profil kan åbne langt flere markeder op for virksomheder. Ikke bare i Danmark, men i hele verden.
  • En samlet platform. Samtidig er Amazons handelsplatform klar til brug, og det kræver meget få skridt at oprette sin egen webshop under Amazon.
  • Strømlinet logistik og betaling. Amazons klare styrker tæller levering og strømlinet betaling for kunder. Selvom profitmarginen for salg via Amazon som regel er lavere, så er alt klappet og klar til brug, hvilket kan spare din virksomhed mange udgifter.
  • Find en international niche. Mens dele af dit produktsortiment måske overlapper med konkurrenter herhjemme, kan det være, at du er den eneste, som tilbyder specifikke produkter via Amazon.


Vi følger udviklingen

Meget er gisninger, og der er ikke noget, der er sikkert. Det er dog helt sikkert, at vi kommer til at følge udviklingen tæt. Vi vil både før, under og efter Amazons indtog i Danmark kigge nærmere på de udfordringer, fordele og ulemper Amazon bringer med dig.

Jeanette Staal er formand for branchegruppen handel, service og detail, der følger Amazons indtog i Danmark nøje.