Artikel:

Har I styr på skole-dagbehandling?

08 april 2021

Det kan være svært at sikre sig en god faglig og økonomisk styring på området for skole-dagbehandling. En række kommuner oplever i disse år, at antallet af børn, der visiteres til skole-dagbehandlingshjem, stiger, og at udgifterne gør det samme. Samtidig er kommunerne udfordret i forhold til at fastholde deres fokus på opfølgning og effekt, og at skole-dagbehandling ikke må ende med at blive et varigt skoletilbud.

Måske er det tid til, at kommunerne overvejer et servicetjek på deres visitationspraksis?

Det bør de dels gøre for at sikre sig, at børn aldrig bliver placeret i et mere vidtgående tilbud end højst nødvendigt. Derudover for at sikre, at både skole- og familieområdet er gearet til at møde børn og forældre, der hvor de og deres behov er.
 

I BDO oplever vi, at særligt to forhold kræver kommunernes opmærksomhed


 

Vores erfaring er, at udfordringen i mange kommuner lige nu er, at skole- og familieområdet har forskellige opfattelser af, hvad et behandlingsbehov er, og dermed også af, hvornår det er rigtigt at bringe et skole-dagbehandlingstilbud i spil.

Mange skoler oplever, at forældresamarbejdet er blevet mere komplekst, og at det kunne gavne med forskellige, lettere støtteindsatser i og omkring hjemmet. Skolerne kalder på noget, de definerer som ’behandling’. På den anden side står et familieområde, der betragter behandlingsopgaven ud fra servicelovens bestemmelser. Hvis ikke der er en meget tydelig dialog på dette stadie, er kimen lagt til frustration og et udfordret samarbejde, hvor børn og forældre risikerer at falde ned mellem to stole.

 

Skal vi uddybe vores erfaringer og indsigter?

Kontakt os for at høre mere om BDO’s erfaringer med analyser af skole-, specialundervisnings- og skole-dagbehandlingsområdet.

Vi tager gerne en uforpligtende snak om mulighederne hos jer. Find vores kontaktoplysninger i kolonnen til højre eller kontakt os via knappen herunder.


Kontakt os