Om mangel på format

28 marts 2016

For nylig var der et debatindlæg i Jyllands-Posten med overskriften ”Danmark mangler erhvervsledere med format”. Det var skrevet af Christian Risom, der er direktør i techselskabet Shape, og som er medstifter af startupkollektivet Founders House.

Pointen i indlægget var, at der ikke er skabt store virksomheder i Danmark i de seneste 20 år, og at det skyldes mangel på ledere af Mærsk McKinney Møllers kaliber. Ledere med drive og format.

I BDO synes vi, det er frisk gjort, når en ung erhvervsleder på den måde forsøger at give de gamle tørt på, men man kan diskutere, om den mulige mangel på format kun gælder i forhold til erhvervsledere.

Tag vores politikere som eksempel. Der går stort set ikke en dag uden, at vi hører eller læser, at befolkningen er uden tillid til disse. At der ligefrem hersker en udbredt politikerlede. Rigtig mange synes, at der mangler politikere med format. Politikere, der kan hæve sig op over mudderkastningen og personsagerne, og som kun har øje for de store linjer.

Og hvad med medierne? Mangler de ikke også format? Der var engang, hvor journalisters fornemste opgave var at formidle information. Det er det ikke kun længere. Se bare på erhvervsdækningen, hvor redaktørerne eksempelvis bruger ganske megen plads på at forklare erhvervslederne, hvordan de skal drive deres virksomhed.

Medierne vil givetvis forklare sig med, at de er tvunget til denne linje. At læserne og seerne udelukkende efterspørger nyheder med kant. Og de skal komme i en lind strøm.

I virkeligheden er hungeren efter nyheder måske det største problem. Det er nemlig den der betyder, at medierne beskylder politikere, erhvervsledere og offentlige myndigheder for at være handlingslammede, hvis ikke de hele tiden agerer. Og det bryder ingen sig om. Derfor træffes der alt for mange hurtige og uigennemtænkte beslutninger.

Hvad mener du?

Følg debatten - og giv gerne din mening til kende i vores debatforum på LinkedIn.