Om Facebook og butiksdød

22 april 2014

Min kone har for nylig købt sig en ny cykel. Straks den holdt parkeret i carporten, satte hun den 10 år gamle cykel til salg på Facebook, og mindre end 24 timer senere var den efter lidt prangeri solgt for 650 kr.

Det var ikke første gang, at det lykkedes hende at komme af med brugte ting og sager ad den vej. Og hun er heller ikke den eneste, der har fundet ud af, at nettet er et fantastisk sted netop til handel med brugte varer.
 
Til en artikel i Berlingske Business den 10. april 2014 udtaler Kamilla Harritsø, udviklingschef hos Gul & Gratis, at der skønsmæssigt sælges genbrugsvarer for hele 80 mia. kr. årligt via nettet. Ganske vist inklusive brugte biler, både og andre langvarige forbrugsgoder, men alligevel.
 
I samme artikel citeres Martin Falslev Andersen, medstifter af Trendsales, for en udtalelse om, at danskerne siden begyndelsen af finanskrisen har droppet smid-væk-kulturen, og at nettet har gjort handlen med brugte varer mere gennemsigtig og dermed lettere at gennemføre.
 
Den kraftigt stigende handel på nettet med såvel gamle som nye varer gør det selvsagt svært for de selvstændige detailhandlere. Institut for Centerplanlægning forudså således for nylig i en rapport, at op mod 1/3 af det samlede danske butiksareal vil blive overflødiggjort inden for de næste 10 år på grund af nethandlen.

I betragtning af de dystre udsigter er det lidt overraskende, at netop detailhandlerne samlet set faktisk forventer stigende omsætning. Det viser spørgeskemaundersøgelsen til vores BDO Barometer. Når vi går bag om tallene, kan vi dog se, at de optimistiske toner især kommer fra de større forretninger. At leve af en lille detailforretning i en mindre by er efterhånden så godt som umuligt.

Hvad mener du?

Følg debatten - og giv gerne din mening til kende i vores debatforum på LinkedIn: