Om at lede et firma

29 september 2014

Der var fokus på ledelsen i de mindre og mellemstore virksomheder i den forgangne uge.

Først kom Børsen med en ordentlig opsang til ejerlederne. De er – konkluderede Børsen – dårlige ledere, når det gælder om at holde et højt tempo i at udvikle deres virksomhed og gøre den større. De har det ikke som en prioritet at skabe vækst. Og det er et alvorligt problem, da det - stadig ifølge Børsen - netop er SMV’erne, der skal skabe ny produktion og nye arbejdspladser, hvis vi i Danmark skal få det fulde udbytte af et kommende opsving.  

Konklusionen var baseret på en af avisen foretaget undersøgelse, hvor kun 10 % af respondenterne havde svaret, at de som erhvervsledere primært var motiveret af at skabe vækst for aktionærerne.

Få dage senere udsendte Erhvervsstyrelsen en pressemeddelelse med overskriften: ”Chefen stopklods for virksomhedens vækst”. Styrelsen har foranstaltet en undersøgelse, hvor ledelses-specialister angiveligt har screenet flere end 700 chefer fra virksomheder i hele landet. Og tilbagemeldingen lyder, at alt for mange ejerledere mangler lederkompetencer. De mister tilsyneladende overblikket, når virksomheden vokser, og har svært ved at uddelegere og hænger fast i detaljen.

Jeg er ikke uenig i konklusionerne. I BDO kender vi SMV’erne bedre end de fleste, og vi bruger faktisk ganske megen tid på at fortælle dem om fordelene ved at fokusere på ledelse.

Nogle steder kan løsningen være, at ejerlederen sætter sig selv på skolebænken og tager en lederuddannelse. Andre steder kan det være mere hensigtsmæssigt at hente ledelseskraft udefra. Erfaringerne med at ansætte akademikere i SMV’er er gode. Og en tredje mulighed kan være at satse på en professionel bestyrelse.

Ejerlederne er meget forskellige. Derfor skal der også være en hel palet af løsningsmuligheder på deres udfordringer. Og løftede pegefingre skal ikke være en del af dem. Det er trods alt deres egen butik.

Hvad mener du?

Følg debatten - og giv gerne din mening til kende i vores debatforum på LinkedIn: