Nye virksomheder forandrer landskabet for rådgivning

25 april 2016

Onsdag d. 20/4 bragte Børsen en artikel om den 40-årige danske iværksætter Henrik Werdelin, der driver den kreative og succesfulde millionvirksomhed Prehype fra New York. Werdelin er ikke den typiske entreprenør, som man oftest ser dem i Danmark. Eller i Europa for den sags skyld. Han tilhører en ny generation af virksomhedsdrivende, der har lagt de klassiske dyder og skolede mindset bag sig og har en utraditionel og lystbetonet tilgang til forretning.

For som Werdelin siger til Børsen: ”Der er noget ironisk i at læse en MBA i entreprenørskab. Entreprenør bliver man ved at lade sig rive med af sin passion og kaste sig ud i det uvisse, vel vidende at de fleste fornuftige mennesker kan finde mange gode grunde til, at man ikke skal”.

Derfor stiller den nye generation store krav til de rådgivere, der skal fungere som et solidt bagland for deres virksomheder. For rådgiverne må omstille sig til, at entreprenørerne på én gang vil ekspandere og på samme tid gerne vil passe på pengene, og at det er lige så vigtigt for den nye generation, at man fungerer socialt sammen såvel som professionelt. Og så er de nye iværksættere digitale og foretrækker selv at søge information - alt sammen gør dem mere kritiske, når de skal tage imod råd. 

Rådgivningsbranchen har derfor et stort arbejde foran sig med at forstå og være relevante for den nye generation af virksomhedsdrivende. Det har vi fokus på i BDO. Og vi ved, at der ikke er én måde at gøre tingene på. Det handler nemlig om at leve sig ind i virksomheden, og forstå den verden og de behov iværksætteren har. Ligesom at vi bruger mange kræfter på at understøtte vores rådgivning med digitale services og produkter, der gør det nemmere at drive virksomhed – det er vores digitale administrationsløsning, BDO Online, et rigtigt godt eksempel på. For som rådgivere er det vores opgave hele tiden at arbejde på, at vi sikrer de bedste betingelser for, at iværksætteren når sine mål – ligegyldigt hvad de er, og hvordan vejen mod dem ser ud.

Hvad mener du?

Følg debatten - og giv gerne din mening til kende i vores debatforum på LinkedIn.