Medierne styrer – også på erhvervsområdet

27 oktober 2014

Det er en kendt sag, at mediernes magt er stor. De kan på få øjeblikke gøre ukendte mennesker til kendisser, men kan også klare det modsatte og på et splitsekund gøre en brat ende på karrieren for dem, der allerede er kendte. Derfor er det også sjældent, at nogen forsøger at gå i rette med medierne.

Tirsdag den 21. oktober 2014 var en undtagelse. Her bragte dagbladet Børsen nemlig et debatindlæg fra Bo Sandberg og Thomas Søby, der er cheføkonomer i henholdsvis Dansk Byggeri og Landbrug og Fødevarer. De tillod sig at revse Børsen, fordi avisen i snart lang tid har skrevet om ”opsvinget” i bestemt form. Som en realitet. Det er det ikke. De 2 cheføkonomer beskrev den aktuelle situation således:

”Krisen hænger sikkert os alle langt ud af halsen – men konklusionen på den aktuelle stilstand i dansk økonomi er den halvkedelige, at vi befinder os med fødderne solidt plantet i ingenmandslandet mellem krise og opsving. Med andre ord er der foreløbig mere selvsving end opsving.”

Og de er ikke alene om dette synspunkt. Samme dag kunne vi i Berlingske Business læse et interview med Lars Frederiksen, der er bestyrelsesformand i Matas. Han konstaterede, at krisen er bundet ud, men at det kan tage år, før vi øjner et opsving. Særligt de ikke-eksporterende virksomheder er ramt af den økonomiske stilstand.

I BDO håber vi, at de på Børsen vil tage kritikken til sig og i højere grad rette deres redaktionelle fokus mod de mindre og mellemstore virksomheder. Vi tror nemlig, at avisens meget optimistiske tone er udslag af, at de især skriver om de helt store virksomheder. Men faktisk er SMV’erne lige så vigtige for udviklingen som de store, og blandt disse er der ikke mange, der taler om noget opsving. De synes, det går meget langsomt fremad.

Hvad mener du?

Følg debatten - og giv gerne din mening til kende i vores debatforum på LinkedIn: