Man kan ikke andet end holde af dem

10 november 2014

Dagbladet Børsen er i gang med sine årlige konferencer, hvor de hylder de såkaldte gazellevirksomheder. Det vil sige virksomheder, som har udvist konstant fremgang over en længere årrække. 

En af disse virksomheder er VJ Rørteknik i Esbjerg, der blev omtalt i avisen den 28. oktober 2014. Virksomheden monterer produktionsanlæg hos fødevareproducenter og har Arla som sin største kunde. De seneste fire år er virksomhedens bruttoresultat vokset fra 18 mio. kr. til 43 mio. kr., og medarbejderantallet fra 35 til 75.

På spørgsmålet om baggrunden for fremgangen, udtalte den ene af ejerne, Jens Jørgen Jeppesen, følgende til avisen:  

”Hvorfor vi vokser? Vi ved det ikke. Vi lægger ingen planer – og i øvrigt heller ikke budgetter. Men vi er klar, når der er arbejde.”  

Enklere kan det ikke siges. Det gælder bare om at være klar, når kunderne ringer. Sikkert sagt med et glimt i øjet og måske med henvisning til den debat, som netop Børsen har forsøgt at skabe om de mindre og mellemstore virksomheders manglende vækstambitioner.  

Som økonomisk rådgiver er det en udfordrende opgave at have den slags virksomheder som kunder. De hører nemlig ikke altid efter, hvad de bliver anbefalet. Alligevel kan man ikke andet end holde af dem.

Den gode mand fra Esbjerg er prototypen på en indehaver af en mindre eller mellemstor dansk virksomhed. Som har begge fødder solidt plantet på jorden og som har sit fulde fokus på at servicere kunderne. Det er nemlig dem, han lever af.  

Det kundefokus kunne mange store virksomheder såmænd lære meget af. Dermed ikke sagt, at ejerne af de mindre virksomheder ikke kan lære noget af de store, for det kan de helt sikkert. Men virksomhedskulturen i de mindre virksomheder repræsenterer nogle dyder, som vi også i fremtiden skal huske at værne om.

Hvad mener du?

Følg debatten - og giv gerne din mening til kende i vores debatforum på LinkedIn: