Mad med mere

09 september 2014

Berlingske Business bragte forleden en artikel om Bryghuset Vendia, der er noget så usædvanligt som en gourmetrestaurant i Hjørring. Anledningen var, at restauranten, med et overskud på knap 1,5 mio. kr. i sit seneste regnskab, er en af de bedst indtjenende virksomheder i en ellers svær branche.

Bryghuset Vendia er på alle måder noget særligt. Ikke bare ligger den ganske tæt på Udkantsdanmark i en by med dalende indbyggertal og beskæftigelse. Den åbnede også i 2007. Altså lige før finanskrisen startede. Alligevel lever den i bedste velgående og beskæftiger i dag 50 personer mod 15, da den åbnede for 7 år siden.
 
Successen skyldes virksomhedens brede fokus. I artiklen i Berlingske citeres Kristian Rise, administrerende direktør og køkkenchef, for følgende udtalelse:
 
”Når man laver en restaurant i provinsen, bliver man nødt til at tænke lidt bredere, og derfor lavede vi både gourmetrestaurant, bryggeri og brasserie. Siden da har vi også, i en økonomisk nedgangsperiode, fordoblet køkkenkapaciteten for blandt andet at understøtte vores ud-af-huset-forretning”.
 
Senest har restauranten åbnet en filial i form af en bistro med tilhørende delikatesseforretning et andet sted i byen. Det er sket for at imødekomme behovet hos kunderne, der i stigende grad efterspørger take away og delikatesser.
 
Og ressourcerne udnyttes fuldt ud. I de stille perioder i restauranten bruger personalet således tiden på at lave syltede produkter til delikatesseforretningen.
 
Bryghuset Vendia er på den måde et stålende eksempel på, at man med en kombination af hårdt arbejde og nytænkning kan komme ganske langt. Også i den ekstremt svære restaurationsbranche.
 
Vi har i dette forum flere gange peget på, at netop nytænkning er et nøgleord for udvikling af næsten alle virksomheder uanset branche. Verden står nemlig ikke stille, og kunderne er troløse. Og heldigvis belønnes de modige virksomheder næsten altid.

Hvad mener du?

Følg debatten - og giv gerne din mening til kende i vores debatforum på LinkedIn: