Vi bruger cookies og andre sporingsteknologier til at forbedre browsing-oplevelsen på vores hjemmeside, vise personaliseret indhold og målrettede annoncer, analysere trafikken på siden, og forstå hvor vores besøgende kommer fra. Hvis du vil vide mere, kan du læse vores cookie-politik. Du kan desuden læse vores privatlivspolitik, hvis du ønsker mere information. Ved at klikke ’accepter og luk’ giver du samtykke til, at vi bruger cookies og andre sporingsteknologier.

Lige på kornet

01 september 2014

Jeg så en morsom tegning i Berlingske forleden. Den forestillede en rasende kvinde, der sad ved sin hjemme-pc og forsøgte at komme ind på Imercos hjemmeside, mens hun snerrede: ”Den er god med dig, Bjarne Corydon, men jeg kan jo for helvede ikke få lov til at forbruge!!”.

Tegningen var selvfølgelig først og fremmest et hint til Imerco, hvis hjemmeside for nylig blev lagt ned, da 16.000 kunder stort set samtidig forsøgte at købe en særlig jubilæumsvase fra Kähler. Det fik hjemmesiden til at gå i sort med den følge, at de skuffede kunder overdængede kædens Facebook-side med skældsord.

Men tegningen var naturligvis lige så meget et hint til finansminister Bjarne Corydon, der sammen med resten af regeringen igen og igen forsøger at overbevise forbrugerne om, at krisen er forbi, og at de derfor roligt kan lade pengene rulle. Det vil nemlig sætte gang i væksten. Det går desværre stadig kun langsomt fremad med samfundsøkonomien.  

Da vi i foråret – til brug for vores BDO Barometer – spurgte vores kunder om deres største udfordringer, pegede mange på det samme. At den manglende efterspørgsel fra kunderne stadig er den største hindring for fremgang.  

Det er dog ikke et entydigt billede. Faktisk går det rigtig godt i mange virksomheder. Især blandt dem, som forsøger at tænke nyt.  

I vores rådgivning prøver vi ligesom regeringen at anslå en optimistisk tone. Dels fordi der trods alt ikke er grund til andet, men også fordi det modsatte ikke kan bruges til noget. Det ved vores kunder udmærket. Ukuelig optimisme er heldigvis kendetegnet for langt de fleste virksomhedsledere.  

Regeringen har tidligere taget initiativer til at understøtte væksten, blandt andet med håndværkerfradraget, som imidlertid snart udløber. Det kan godt bekymre os, for der skal hele tiden tænkes nyt. Det gør de succesfulde virksomhedsejere, og det bør regeringen også.

Hvad mener du?

Følg debatten - og giv gerne din mening til kende i vores debatforum på LinkedIn: