#hvorstorterproblemet

16 maj 2016

Socialdemokraternes finansordfører, tidligere skatteminister Benny Engelbrecht, er en flittig bruger af de sociale medier – især af Twitter. Forleden tweetede han et billede fra Google. En reklame fra et mindre advokatfirma. Reklamen bar overskriften: ”Opnå lavest mulige straf/bøde med hjælp fra førende skatteeksperter”.

Benny Engelbrecht gav reklamen følgende kommentar med på vejen: ”Advokatfirma fisker kunder med skattebekymringer efter #panamapapers” og supplerede den med en emoji i form af et rødmende ansigt.

Tweetet efterlader ikke megen tvivl om, at Benny Engelbrecht tror, at reklamen er en udløber af den stærkt omtalte Panama Papers–sag.

Et opslag på advokatfirmaets hjemmeside viser imidlertid, at reklamen har sammenhæng med nye regler om udveksling af bankdata, hvilke regler gør det sværere at have hemmelige konti i skattely. Advokatfirmaet tilbyder i den anledning at hjælpe danskere med at selvanmelde sådanne konti og sikre dem lavest mulig straf i den forbindelse.

Det kan naturligvis diskuteres, om reklamen er dårlig stil. Den adskiller sig imidlertid ikke fra reklamer, hvor eksempelvis strafferetsadvokater synliggør, at de har erfaring med sager om alvorlig økonomisk kriminalitet, og det der er værre, og gerne tager sager herom. Det gør de jo uden at sympatisere med deres klienters handlinger.

Tweetet fra Benny Engelbrecht er derfor også nok mere et udslag af, at han ikke kan frigøre sig fra tanken om, at alt for mange danskere – og ikke mindst danske virksomheder – snyder i skat.

I BDO har vi aldrig lagt skjul på, at vi finder forestillingerne om danskernes brug af skattely for stærkt overdrevne. Vores store håb er, at alle landets graverjournalister forener deres kræfter og sammen hjælper SKAT med at gennemgå de mange Panama Papers, så vi en gang for alle kan få at vide, hvor store skattebeløb den danske statskasse er blevet snydt for i denne sag. Det vil være godt for debatten, hvis den kan foregå på et oplyst grundlag.

Hvad mener du?

Følg debatten - og giv gerne din mening til kende i vores debatforum på LinkedIn.