Hva’ så – går det godt?

27 juli 2015

Virksomheden Arup – en verdensomspændende rådgivningsvirksomhed indenfor byggebranchen – er et stort foretagende med næsten 100 afdelinger fordelt over det meste af kloden, herunder også i Danmark, hvor virksomhedens grundlægger, ingeniøren Ove Arup, stammer fra. 

I firmaets London-afdeling er der ingen kantine. Det er der nemlig ikke behov for, fordi alle går ud og spiser. Til gengæld har kontoret en fuldblods italiensk café. Det læste jeg for nylig i en artikel i ugebrevet MandagMorgen. 

Caféen – hvor der dagligt serveres 1.800 kopper kaffe og rigtig mange liter te – fungerer på den måde, at kaffen og teen er gratis, hvis den drikkes på stedet. Tages koppen med til et møde eller hen på kontoret, koster det derimod £1. 

Den særlige regel betyder, at caféen er blevet centret for hele firmaets kommunikation. Her mødes ikke kun husets medarbejdere. Også kunder og andre gæster tages med derhen og møder dermed andre end dem, som de ellers skulle tale med. 

Caféen bygger på en filosofi om, at en god gammeldags samtale fremmer forståelsen, og at hverken Skype, Twitter, Snapchat, Lync eller andre af de moderne kommunikationsformer kan hamle op med det uformelle personlige samvær, hvor man kan se, føle og mærke, om det svinger mellem mennesker. 

Hvis jeg havde kunnet ”like” artiklen, havde jeg gjort det. Det hænder, at vi ikke altid er så meget til stede, som vi burde være, når vi taler med andre mennesker sådan ansigt til ansigt – fordi vi helle tiden skal tjekke mails, tweets og updates – men vi slipper i det mindste for at skulle tilføje smileys m.v. for at give liv til vores udsagn. 

I BDO arbejder vi ud fra overskriften ”Indlevelse skaber udvikling”. Det dækker over, at vi forsøger, at leve os ind i vores kunders verden. Det gør vi ved at snakke med dem, så tit vi kan. Og vi gør det, fordi vi kun ved at forstå deres forretning, er i stand til at give dem gode råd om, hvordan de takler de udfordringer, som de møder. 

Hvad mener du?

Følg debatten - og giv gerne din mening til kende i vores debatforum på LinkedIn.