Gør det, men gør det ordentligt

02 juni 2014

Af vores nyligt offentliggjorte BDO Barometret 2014 fremgår det, at vigende efterspørgsel efter produkter og ydelser fortsat opleves som den største udfordring hos de mindre og mellemstore virksomheder.

Et af de råd, som vi oftest giver til vores kunder til at imødegå denne udfordring, er at overveje at se uden for landets grænser. At sætte fokus på muligheden for eksport i de tilfælde, hvor det er relevant.

Dagbladet Børsen bragte den 20. maj 2014 en artikel om virksomheden Chokolade Compagniet, der har valgt at gå den vej og som valgte at gøre det professionelt fra dag 1.

Virksomheden sælger gourmetfødevarer som chokolade, te og kaffe og har 22 ansatte. Da virksomheden besluttede sig for at satse på eksport til Sverige, ansatte de en svensk konditor som salgschef, fordi de var overbeviste om, at nøglen til succes hinsidan lå i at have svensktalende personale.

Det var helt rigtigt set, og i dag har virksomheden 4 svenskere ansat i afdelingen på Amager, som tager sig af salget til Sverige. Det er ikke, fordi de svenske kunder ikke – i alle tilfælde i Sydsverige – forstår dansk. De oplever det blot som nemmere at tale med en landsmand, som også forstår den svenske kultur, der ikke på alle områder ligner den danske.

Virksomheden valgte altså ikke bare at gøre alvor af eksporttanken, men også at gøre det ordentligt.

Den slags glæder os rigtig meget. Professionalisering er nemlig et af vores mantraer.

Mindre og mellemstore virksomheder er i de fleste tilfælde ledet af ejeren. Det er ildsjæle, som ofte er fokuseret på produktion og salg. Men heldigvis ser vi flere og flere eksempler på dynamiske ejerledere, der ikke bare erkender behovet for udvikling af forretningen, men også for at gøre det ordentligt. De er bevidste om at sætte det rigtige hold. Og ligesom i superligaen kan udlændinge nemt vise sig at være nøglespillere.

Hvad mener du?

Følg debatten - og giv gerne din mening til kende i vores debatforum på LinkedIn: