Forventninger til fremtiden

01 februar 2016

Da erhvervsrådet i Svendborg for nylig holdt nytårskur, var hovedtaleren den tidligere topchef i Vestas, Ditlev Engel, der nu er leder af det såkaldte advisory board i tænketanken Big Future. Han fortalte om sine forventninger til fremtiden og gav gode råd til de fremmødte virksomhedsejere.

Et af hans råd var, at virksomhederne mere end nogensinde bør fokusere på deres kunders behov, og at de bør indgå samarbejder og partnerskaber på alle mulige områder.

Et andet råd var, at virksomhederne bør dele deres viden, danne netværk og gentænke ejerskabet.

De to råd synes at kunne sammenfattes derhen, at virksomheder, der fastholder en tro på, at man skal holde kortene tæt ind til kroppen, og i øvrigt ligesom skomageren blive ved sin læst, ikke har en kinamands chance for at overleve.

Det er en opfattelse, som vi i BDO deler.

Fremtiden tilhører dem, som er i stand til at indrette sig efter kundernes skiftende behov. Som indgår i alle mulige netværk og løbende overvejer ejerskabet til virksomheden og ikke ser dette som statisk.

Især netværk bliver aldeles afgørende, tror vi. Allerede i dag ser vi virksomheder, der netværker både med deres kunder, og med deres leverandører. Og vi ser virksomheder, der netværker med virksomheder i helt andre brancher, men af samme størrelse.

Et fælles kendetegn ved disse netværk er, at deltagerne gladeligt deler deres viden med de andre deltagere mod til gengæld at modtage inspiration fra disse. Og det ikke kun er chefen/ejeren, der deltager, men også medarbejderne. Den tid, hvor netværksmøder foregik i loger efter arbejdstid, er for længst forbi.

Til gengæld er det i dag livsvigtigt at være forandringsparat, og her er moderne netværk for mange nøglen til konstant at holde sig opdateret og til at blive udfordret på virksomhedens fremtidige udvikling.

Hvad mener du?

Følg debatten - og giv gerne din mening til kende i vores debatforum på LinkedIn.