En verden uden Fona

08 februar 2016

Ledelsen i Fona har besluttet at indlede en rekonstruktion af selskabet ved Sø- og Handelsretten i København. Det svarer groft sagt til en gammeldags betalingsstandsning.

Den nyhed havde næppe mange set komme. Fona har ikke mindre end 56 butikker og er jo stedet, hvor vi alle har købt musik og hifi-anlæg, TV og/eller computer. Og det er netop problemet. Vi har købt ind i Fona, men vi gør det ikke længere. I dag er Fona groft sagt et showroom, hvor vi bare kigger på udvalget for derefter at købe et andet sted. På nettet eller i et af de helt store elektronikvarehuse uden for byen.

Fona er ligesom B&O et stykke danmarkshistorie; men det giver ingen garanti for overlevelse. Forbrugerne lader sig ikke styre af veneration for fortiden, stod der forleden i en kommentar i Berlingske - og det er virkeligheden. Vi ser, at udviklingen går så hurtig, at selv store virksomheder med dybt professionelle bestyrelser bliver taget på sengen.

Pernille Erenbjerg, koncernchef i TDC, udtalte fornylig, ligeledes til Berlingske, at hun godt kunne blive lidt bekymret, når midaldrende direktører spørger, hvad fremtiden mon bringer. For det har man ifølge Erenbjerg ingen forstand på, hvis man som hun er 48 år gammel!

Det udsagn er nok at sætte tingene lidt på spidsen og var sikkert også ment sådan, men det ændrer ikke ved, at fremtiden tilhører de virksomheder, som rummer ”ungt blod” og er hurtige til at reagere på kundernes ønsker og behov.

I BDO vurderer vi, at både de små og især de mellemstore virksomheder har et stort potentiale at gå efter. De har ofte nemmere ved at agere agilt i forhold til mastodonterne på markedet, og det gør det realistisk for dem at lykkes med noget stort. De gamle etablerede virksomheder sidder ikke længere sikkert i sadlen - de kan faktisk vippes af pinden.

Hvad mener du?

Følg debatten - og giv gerne din mening til kende i vores debatforum på LinkedIn.