En superentreprenør

25 august 2014

Ugebrevet Mandag Morgen bragte i sidste uge en foromtale af bogen Entrepreneurial StrengthsFinder, der udkommer i næste måned. Den udgives af Gallup Business Journal, som har undersøgt, hvilke personlighedstræk, der kendetegner de dygtigste entreprenører.

Efter at have fulgt over 2.500 entreprenører de sidste fem år i USA, Tyskland og Mexico konkluderer forfatterne, at de mest succesrige besidder 10 gennemgående talenter, som gør dem i stand til at starte og udvide virksomheder igen og igen.

  1. De holder fokus på virksomheden.
  2. De tror på sig selv.
  3. De tænker anderledes.
  4. De bruger tiden rigtigt.
  5. De er urokkelige.
  6. De kan det meste selv.
  7. De vil vide alt.
  8. De sælger virksomheden til alle.
  9. De bygger relationer.
  10. De tager velovervejede beslutninger.

 
Vi kender superentreprenørerne fra vores hverdag, og vi kan nikke genkendende til disse karaktertræk. Vi tror faktisk, at en undersøgelse blandt danske entreprenører ville have givet samme resultat.
 
At tænke anderledes er nok det vigtigste karaktertræk. Vores BDO Barometer viser ganske klart, at de virksomheder, som er kommet bedst gennem kriseårene, er dem, som har haft modet til at tænke i nye baner.
 
At superentreprenørerne vil vide alt, vil måske overraske nogle, men er givetvis en konsekvens af den teknologiske udvikling som betyder, at vi via internettet kan skaffe os uanede mængder af information om alt og alle, og at disse big data giver et forspring til dem, der forstår at bruge dem.
 
Det diskuteres fra tid til anden, om vi bør sætte iværksætteri på skoleskemaet for at give unge mennesker viden om, hvad der skal til for at starte egen virksomhed. Det bliver nok aldrig en realitet, men det udelukker jo ikke, at resultatet af undersøgelsen kan bruges i undervisningen på nogle af de videregående uddannelser. Det synes vi, kunne være en god ide.

Hvad mener du?

Følg debatten - og giv gerne din mening til kende i vores debatforum på LinkedIn: