Derfor er det så svært

20 oktober 2014

Det antages, at der i Danmark er op mod 25.000 virksomheder, som skal generationsskiftes i løbet af det næste årti. Derfor tales og skrives der meget om dette emne, og mange – især journalister – undres igen og igen over, hvorfor mange virksomhedsejere har så svært ved at få taget hul på det.

Men faktisk kan det siges med få ord. Det gjorde direktør Stig Laustsen forleden i Børsen. Han er 71 år og ejer og leder af Kunststof-Kemi, der er en mellemstor virksomhed med hjemsted på Mors.

På spørgsmålet om, hvorfor han endnu ikke har indledt et generationsskifte i sin virksomhed svarede han: ”Der er ikke en naturlig arvtager i familien. Vi er blevet besøgt af rigtigt mange kapitalfonde, så interessen er der udefra. Men for de fleste af de betydende medarbejdere i virksomheden er det ikke et yndlingsscenarie. Og jeg vil jo gerne gøre noget, som er i overensstemmelse med deres ønsker.”

Og han tilføjede: ”Jeg er stadig fuldt aktiv. Så længe jeg synes, det er sjovt, vil jeg være ked af at slippe virksomheden.”

Det er udsagn, som vi i BDO kan nikke genkendende til. Vi hører det nemlig jævnligt fra de af vores egne kunder, der er i samme situation. Lysten til fortsat at gå på arbejde kombineret med omsorgen for medarbejderne får ganske mange virksomhedsejere til at udskyde snakken om generationsskifte. Især når der ikke er en naturlig arvtager.

Vi prøver faktisk at sige dem imod, ejerlederne. Ikke fordi vi skal bestemme, hvornår de skal starte generationsskiftet, men fordi det i forhold til virksomhedens fortsatte eksistens kun sjældent er en fordel at udskyde beslutningen.

Men vi gør det forsigtigt. Vi ved godt, at der er mange følelser forbundet med et generationsskifte.

Hvad mener du?

Følg debatten - og giv gerne din mening til kende i vores debatforum på LinkedIn: