Bøder for dit og bøder for dat

30 juni 2014

Slagteren på Kultorvet i København har modtaget et bødekrav på ikke mindre end 190.000 kr., fordi hans nepalesiske opvasker har arbejdet for mange timer i forretningen.

Udenlandske studerende må højst arbejde 15 timer om ugen. Det var slagtermesteren ikke klar over. Hans ingeniørstuderende opvasker har arbejdet mere end det dobbelte, og det udløser en bøde på 10.000 kr. for hver af de 19 måneder, som ansættelsesforholdet bestod.  

Det har gjort slagtermesteren – som ansatte opvaskeren til overenskomstmæssig løn og som har afregnet A-skat m.v. efter reglerne - sur. Til Metroxpress udtaler han:

”Selvfølgelig er det arbejdsgiverens pligt at sætte sig ind i reglerne, men de er meget omfattende og ændres hele tiden, og det kan ikke passe, at jeg skal sætte mig ind i hele udlændingeloven for at kunne ansætte en opvasker.” 

Det er vi enige i.

I BDO ser vi jævnligt sager, hvor små erhvervsdrivende bliver mødt med bødekrav for overtrædelse af reglerne. Ikke kun på beskæftigelsesområdet, men også indenfor skat og moms samt indenfor arbejdsmiljø-, transport- og fødevareområdet. 

Der findes efterhånden ikke et eneste område, hvor myndighederne ikke kan give administrative bøder. Og vi sidder desværre oftere og oftere tilbage med følelsen af, at bøderne har så stor betydning for statskassen, at de ikke kun gives som en passende sanktion, men også fordi finansministeren ikke kan undvære indtægterne.

Og bøderne kan sjældent trækkes fra i skatteregnskabet. SKAT mener nemlig ikke, at de er et udslag af en naturlig driftsrisiko, hvilket er en betingelse for fradrag. 

Sagt med andre ord, så er det ifølge myndighederne enhver arbejdsgivers forbandede pligt at kende alle regler.

Vi synes ikke, at myndighederne bør fratages muligheden for at give bøder, men vi synes, at de bør være forbeholdt de tilfælde, hvor virksomhederne gentagne gange overtræder reglerne. Det er ikke rimeligt, at førstegangsovertrædelser skal straffes så hårdt.

Hvad mener du?

Følg debatten - og giv gerne din mening til kende i vores debatforum på LinkedIn: