Vi bruger cookies og andre sporingsteknologier til at forbedre browsing-oplevelsen på vores hjemmeside, vise personaliseret indhold og målrettede annoncer, analysere trafikken på siden, og forstå hvor vores besøgende kommer fra. Hvis du vil vide mere, kan du læse vores cookie-politik. Du kan desuden læse vores privatlivspolitik, hvis du ønsker mere information. Ved at klikke ’accepter og luk’ giver du samtykke til, at vi bruger cookies og andre sporingsteknologier.
  • SMV Barometret 2020

Analyse:

Vi har taget corona-temperaturen på dansk erhvervsliv

30 oktober 2020

Med SMV Barometret måler BDO tilstanden hos de mindre og mellemstore virksomheder. Gennem årene er analysen blevet et væsentligt bidrag til debatten om erhvervslivets rygrad; SMV’erne* i Danmark.

Da 2020 på mange fronter har været et usædvanligt år for dansk erhvervsliv, har årets undersøgelse fået et lidt anderledes fokus. I år tager SMV Barometret corona-temperaturen på de danske SMV’er og beder dem om at kigge frem mod et mere usikkert 2021.

Barometret viser, at 41,8 % af SMV’erne forventer et fald i omsætningen i 2020 i forhold til 2019. Næsten hver femte virksomhed forventer sågar et fald i omsætningen på over 20 %. Tager virksomhederne et kig i krystalkuglen, og skruer tiden et år frem, så forventer 39,2 % af SMV’erne, at coronakrisen vil påvirke deres omsætning negativt eller meget negativt i 2021.

Lige knap hver tredje SMV forventer, at deres overskud i 2020 – forstået som deres resultat af primær drift – vil falde med minimum 10 % sammenholdt med 2019-resultatet.

”De økonomiske forventninger viser, at der breder sig en generel økonomisk skepsis i blandt de mindre og mellemstore virksomheder i Danmark. Det har været et hårdt år for en stor del af virksomhederne, og forventningerne til det kommende år er ikke ligefrem opløftende,” lyder det fra Stig Holst Hartwig, administrerende direktør i BDO.


Dyk ned i SMV Barometret
 

Et halvt år med corona og store omvæltninger

Cirka en måned før coronakrisen for alvor indtræf i Danmark udsendte BDO det sædvanlige SMV Barometer og indhentede svar fra over 1.200 virksomheder. Resultaterne fra denne undersøgelse er aldrig blevet offentliggjort, da de i kraft af coronaens indtog hurtigt blev misvisende for den egentlig situation iblandt de danske SMV’er.

Tilbageskuende er det dog interessant, at kun 18,2 % af virksomhederne i undersøgelsen fra februar angav, at de forventede et fald i omsætningen i 2020 sammenlignet med 2019. Altså er andelen af SMV’er, som står tilbage med tungsindige forventninger til omsætningen for 2020 mere end fordoblet i oktober i forhold til i starten af coronakrisen.
 

Hjælpepakkerne giver livsvigtig næring

Folketinget vedtog i forbindelse med spredningen af corona i Danmark og de politisk bestemte restriktioner en række historisk store hjælpepakker, som har skullet holde hånden under dansk erhvervsliv.

Resultaterne fra Barometret viser, at lidt mere end hver tredje virksomhed i SMV-segmentet har benyttet sig af hjælpepakkerne. Ud af disse virksomheder erklærer 38 % sig enige eller meget enige i, at de havde været nødsaget til at dreje nøglen om, hvis ikke de havde modtaget støtte via ordningerne i hjælpepakkerne.

”Mange virksomheder kigger ind i endnu et usikkert år. Vi er bekymret for konsekvenserne, når de økonomiske hjælpepakker rinder ud og de udskudte betalingsfrister skal indfries. I værste fald vil vi opleve en betydelig stigning i antallet af konkurser blandt de danske SMV’er,” siger Stig Holst Hartwig.
 

SMV’er vinker farvel til medarbejdere som konsekvens af corona

Trods en økonomisk håndsrækning fra staten, har flere virksomheder set sig nødsaget til at afskedige medarbejdere. Barometret viser, at lidt mere end hver tiende SMV-virksomhed har udført fyringsrunder som direkte konsekvens af coronakrisen. Lige over halvdelen af disse virksomheder forventer ikke, at deres medarbejderstab opnår samme antal i 2020 eller i 2021, som før coronakrisen indtraf.
 

Store forskelle på temperaturen i brancherne

Nogle brancher har åbenlyst blødt omsætning under coronakrisen. Enkelte har høstet frugterne af forbrugernes og virksomhedernes nye rutiner.

Særligt de virksomheder, som lever af turisme, har haft et udfordrende halvt år viser resultaterne i Barometret. Knap 60 % af virksomhederne indenfor turistbranchen forventer et fald på over 20 % i virksomhedens omsætning i 2020 sammenlignet med 2019. Det har blandt andet medført at 2 ud af 5 turisme-virksomheder har afskediget medarbejdere som direkte konsekvens af coronakrisen.

En af de brancher, som har mærket mindre til coronakrisen, er bygge- og anlægsbranchen. Her er det kun lige under hver sjette virksomhed, som forventer et fald i omsætningen i 2020 i forhold til 2019. Derimod forventer 44,3 % af virksomhederne indenfor bygge og anlægsbranchen at vækste deres omsætning. Også retail-branchen har grundlæggende set klaret sig fint igennem coronakrisen. 41 % af virksomhederne i denne branche forventer at øge deres omsætning i 2020.
 

Den digitale bane er kridtet op, men investeringerne lader vente på sig

De fleste virksomheder kan skrive under på, at de og deres medarbejdere er blevet mere hjemmevante i det digitale rum. Men derfra til at investere yderligere i virksomhedens digitaliseringsproces er der et stykke vej. Tilbage i februar angav 20,8 % af virksomhederne i den henlagte udgave af SMV Barometret, at de forventede at øge deres digitale investeringer i 2020 sammenlignet med 2019.

Resultatet i corona-udgaven viser imidlertid, at kun 20,6 % af SMV’erne erklærer sig enige eller meget enige i, at coronakrisen har medvirket til at accelerere deres investeringer i digitalisering. Trods hjemmearbejde og større behov for digital kommunikation er der altså færre SMV’er end forventet, som rent faktisk har investeret i digitalisering. Det kan skyldes, at de mindre og mellemstore virksomheder primært har haft fokus på kernedriften under coronakrisen.

”Det vidner om en tilbageholdenhed i it-investeringerne, som hindrer en realisering af digitale gevinster iblandt SMV’erne. Vi oplever samtidig, at landets største virksomheder fremskynder implementeringen af digitale løsninger. Det kan efterlade de små og mellemstore virksomheder med et digitalt efterslæb i forhold til de store,” siger Stig Holst Hartwig

 

Definition af SMV’er

Små og mellemstore virksomheder er virksomheder med færre end 250 fuldtidsansatte. Fuldtidsansatte er defineret som antal ansatte lønmodtagere omregnet til årsværk. Små virksomheder er virksomheder med mindre end 50 fuldtidsansatte, mens virksomheder med under 10 fuldtidsansatte kaldes mikro-virksomheder.
Kilde: Danmarks Statistik