SMV’ere som rockstjerner

I forrige uge blev der afholdt en konference i den historiske Fællessalen på Christiansborg. Konferencen havde overskriften ”Hvordan får SMV’erne rockstjernestatus” og var arrangeret af Væksthus Hovedstaden.

Det var en flot arrangeret konference med en tidligere TV-vært som ordstyrer, med indlæg fra to folketingsmedlemmer, fra to direktører i mindre, men voksende, virksomheder, fra en professor, der forsker i SMV’er, og med spændende paneldebatter. Professionelt fra start til slut. Erhvervsministeren skulle også have holdt et lille indlæg, men måtte i sidste øjeblik melde afbud på grund af et møde i Folketingssalen.

Hovedspørgsmålene var, hvordan vi som samfund styrker SMV’erne, og realiserer det vækstpotentiale, som de rummer. Konklusion var groft sagt, at det er der ingen, der ved. For hvis det var tilfældet, ville de nødvendige initiativer nok være taget for længst.

Værten for konferencen, socialdemokraten Morten Bødskov, sagde således i sin velkomst, at der ikke er nogen på Christiansborg, der ikke er optaget af SMV’ernes trivsel, men at de politiske initiativer altid har været rettet mod virksomhedernes administrative byrder, nogle skatte- og afgiftslempelser og noget omkring mulighederne for finansiering og kapitaltilførsel. Velmente initiativer som imidlertid ikke har givet de helt store resultater.

Mest interessant var indlæggene fra de to erhvervsfolk, der begge pegede på, at det vigtigste for deres vækst havde været muligheden for at få input fra deres netværk, herunder fra virksomheder, som i praksis havde haft netop de udfordringer, som de selv stod over for.

Det er noget som vi i BDO også ser mange eksempler på, og som vi efter bedste evne også forsøger at hjælpe vores kunder med. Derfor glæder det os meget, at Regeringen nu har afsat midler til at etablere fora, hvor mindre digitale SMV’er kan sparre med mere avancerede digitale SMV’er. Det er den helt rigtige vej at gå. Det bliver spændende at se, hvordan det vil blive gjort i praksis.



Tags: